Veliko ljudi, s katerimi se srečam pri svojem delu, mi potarna, da so v preteklosti že poskusili jesti vegansko, pa se jim to ni dobro izšlo. Potožijo namreč, da so se soočali s preveč vetrovi, da so bili utrujeni, ali pa k meni pridejo celo obstoječi vegani, ki so se na rastlinski hrani zredili. Danes bomo pogledali 10 najpogostejših napak, ki jih ljudje naredijo ob prehodu na rastlinsko prehrano, zaradi katerih jo (na svojo dolgoročno škodo) nekateri tudi opustijo.

1. Veganska (rastlinska) procesirana hrana

Ker je veganstvo danes iz gibanja za pravice živali postalo tudi malce trendovsko, so številni trgovci in proizvajalci hrane to izkoristili v svoj prid. Naredili so izdelke, ki so jih ljudje navajeni in jih imajo radi. Edina razlika med njimi in njihovimi običajnimi različicami je v tem, da ne vsebujejo živalskih sestavin (mleka, jajc, mesa, rib).

Na policah boste tako našli veganske paštete, burgerje, krofe, torte, sire, salame, klobase ipd. Med drugim so veganske tudi sladke pijače in čipsi, pa jih zato še ne bomo proglasili za zdrave.

Ko govorimo o etičnem odnosu do živali, so ti izdelki seveda korak naprej, ko pa govorimo o vašem zdravju, je to lahko slepilo. Ker je veliko ljudi slišalo, da se da z veganstvom narediti veliko dobrega za svoje telo, so pogosto zmotno prepričani, da če je nekaj vegansko, potem je to tudi dobro in zdravo. Z izogibanjem živalskim izdelkom se sicer izognete nasičenim maščobam, beljakovinam, hormonom in drugim škodljivim substancam, ste pa izpostavljeni velikim količinam rafiniranih rastlinskih olj, sladkorju, procesiranim žitom in modificiranim rastlinskim beljakovinam.

Če želite biti zdravi, oznaka vegansko ne bo dovolj, da to dosežete. Vegansko pomeni brez živalskega izvora, zdravo pa je tisto, kar je človeškemu zdravju koristno in neškodljivo. Veliko ljudi ima težave s telesno težo in počutjem, ker jedo preveč veganskih (rastlinskih) procesiranih izdelkov.

Čeprav velja, da je rastlinska hrana zdrava hrana, pa to ne velja za vse vrste hrane rastlinskega izvora. Preberite, katera je zdrava in katera nezdrava rastlinska hrana.

2. Oreščki in semena in njihovo maslo

Obstajajo tudi ljudje, ki so s prehodom na rastlinsko prehrano prešli na sadeže in plodove, a tudi ti ljudje pogosto naredijo eno napako. Ta napaka so oreščki in semena oz. velike količine le-teh. Oreščki in semena so visokomaščobna živila z veliko beljakovinami in ne veliko vode. Iz tega razloga imajo tudi visoko energijsko gostoto in manj kot pol kilograma oreščkov krepko preseže energijske potrebe človeka za cel dan.

Težava je v tem, da večina ljudi oreščke koristi kot prigrizek. Osebno ne poznam osebe, ki bi bila sposobna pojesti 5 oreščkov in bi bila sita. Sama sem znala zmazati skoraj 200 g z grizljanjem na faksu, kar pa je ogromen energijski vnos, enakovreden glavnemu obroku (upoštevajte, da to ni bilo moje kosilo, temveč malica). 

S takšno količino oreščkov sem takoj presegla tretjino svojih  dnevnih energijskih potreb. Glede na to, da so oreščki tudi beljakovinsko in maščobno bogati, pa imajo z njimi težave tudi tisti ljudje, ki imajo slabše delujoče ledvice, diabetikom vplivajo na sposobnost presnove sladkorja, ljudem z artritisom se po zaužitju oreščkov povečajo bolečine v sklepih itd.

Sama jih ne priporočam več kot žlico na dan in še to ne vsak dan. Če jih uporabljate, jih dodajajte obrokom ali omakam, naj bodo popestritev obrokov, ne pa njihova osnova.

3. Olje – olivno, bučno, sezamovo, sončnično …

Poleg oreščkov so za zdravje in vitkost sporna tudi olja. Olja imajo izmed vseh živil največjo energijsko gostoto in dodajanje olja živilom zelo hitro dvigne kalorično gostoto obroku, poleg tega pa olja negativno vplivajo na endotelijske celice in preprečujejo dostop kisika celicam po obroku ter negativno vplivajo na vašo sposobnost optimalne presnove ogljikovih hidratov.

Poleg tega olja, kljub njegovi visoki kalorični gostoti, telo ne upošteva v svoji oceni sitosti (masten in nemasten krompir vas nasitita ob enaki količini), zato se lahko z njim sistematično prenajedate in redite. Olja človek ne potrebuje, saj so maščobne kisline, ki jih potrebuje, prisotne v vsej celostni rastlinski prehrani.

Veste, kateri so rastlinski viri najpomembnejših hranil v prehrani? Za vas smo pripravili pregled najboljših virov vseh pomembnih hranil, ki jih potrebujemo za optimalno zdravje.

4. Tofu, seitan, tempeh in pretiravanje s stročnicami

Večina ljudi jemlje zgoraj omenjeno hrano kot najbolj zdravo, a težava je v tem, da so to produkti z veliko količino beljakovin, z malo ogljikovimi hidrati, vlakninami in vode ter s precej maščobami (velja za tofu, ne za druge fermentirane izdelke). Večinoma jih ljudje jedo, ker iščejo nadomestke za meso in sire, ki so jih včasih jedli in ker se bojijo pomanjkanja beljakovin.

Pomanjkanje beljakovin je nemogoče, če boste le zaužili dovolj kalorij iz polnovredne prehrane (sadja, zelenjave, gomoljev, žit ipd.). Stročnice so sicer bolj primerna oblika tovrstne hrane, saj jih bakterije še niso predelale, vendar pa vseeno vsebujejo veliko beljakovin in težko prebavljivih kompleksnih sladkorjev (ob uvajanju povzročajo tudi napenjanje, dokler se v vašem črevesju ne razvijejo bakterije, ki so jih sposobne predelati).

Ravno zato ljudje pri uvajanju v rastlinsko prehranjevanje doživljajo veliko vetrov, saj začnejo jesti veliko stvari, ki jih nikoli prej niso in se morajo v njihovem črevesju naseliti mikroorganizmi, ki bodo jedli takšno hrano, namesto tistih, ki so jih imeli poprej (mesojedih bakterij in črvov ter škrobojedih gliv in plesni).

S stročnicami in vsemi beljakovinskimi živili morajo biti pazljivi ljudje z obolenji, ki so povezana s šibkimi ledvicami (artritis, diabetes tip 2, dermatitisi ipd.), saj ob presnovi beljakovin v celicah nastajajo kisline, ki jih mora telo odstraniti preko ledvic. Če ledvice ne zmorejo dobro odvajati celičnega odpada, le-ta ostaja v telesu in povzroča bolečine (v sklepih, na koži ipd.). Zdravi ljudje naj tofuja, tempeha ipd. ne uživajo veliko, morda 1x na teden kot dodatek jedem z manj beljakovinami (žita, gomolji in zelenjava).

Ali veste, zakaj prehranjevanje z medom ni primerno za vegane? Kaj je med in kako nastane? Na kakšen način čebelarjenje izkorišča čebele? Preberite!

5. Od solate ne bomo siti

Naslednja napaka, ki jo veliko ljudi stori ob prehodu na rastlinsko prehrano, zaradi katere tarnajo, da so lačni, so solate. Solate so lahko odličen dodatek ali popestritev jedi, ne morejo pa vam dati zadosti energije. Zelenjava ima nasploh zelo nizko energijsko gostoto, zato bi se morali, če bi želeli od zelenjave živeti, dobesedno pasti na njej cel dan.

Tu pa naletimo na problem, saj naš prebavni trakt ni podoben konjem in kravam s fermentacijskimi želodci, temveč opičjemu, ki je narejen za bolj kalorično hrano: plodove. Solato torej lahko uporabite kot predjed, s katero dobite določena hranila in znižate kalorijsko gostoto obroka, ne more pa vam nadomestiti obroka, razen seveda, če jo obogatite s krompirjem, kakšnim žitom, avokadom, paradižnikom ali stročnicami.

6. Rastlinsko mleko – tekoče kalorije niso brez obresti

Pogosto tudi ujamem marsikaterega novopečenega zdravojedca, kako brezskrbno uživa rastlinske napitke. V njih si kuha kosmiče, riž, redno dela »brezgrešne sladice« in smutije, potem pa je nejevoljen, ko se številka na tehtnici nikamor ne premakne. Težava je v tem, da ljudje nismo narejeni, da v odraslosti pijemo tekoče kalorije (poleg tega večina komercialnih napitkov vsebuje olje).

Če skuhate kosmiče v vodi, vas bodo ravno toliko nasitili, kot če bi jih skuhali v rastlinskem mleku. Razlika v energijskem vnosu pri kuhanju v mleku ali vodi pa je lahko precejšnja. Če to počnete redno in v več obrokih, lahko s takšnim početjem dnevni vnos hitro presežete, kar pomeni, da lahko zaradi tega v nekaj mesecih pridobite več maščobnih kilogramov.

7. Kruh – le zakaj so nekdaj jedli starega

Kruh je prav tako lahko past užitka za mnoge ljudi, ki iščejo rešitev v rastlinski prehrani. V prvi vrsti zato, ker sedaj že skoraj vsi trgovci vanj dajejo olje, v drugi vrsti pa zato, ker je izjemno kalorično gost in ne vsebuje veliko vode. Voda je eden od elementov hrane, ki vplivajo na njeno nasitnost in pri kruhu ob peki vsa voda izhlapi. Ker je kruh kalorično gost in deloma že prebavljen s strani gliv kvasovk, je za nas po vonju izjemno privlačen, saj možgani vedo, da bodo dobili energijsko bogato in lahko prebavljivo hrano.

Prav iz tega razloga se na kruhu tisti, ki ne jemo živalskih izdelkov, hitro prenajemo, še posebej, če ga kombiniramo s kakšnim stročničnim namazom in se od njega lahko tudi zredimo. Prav tako nas lahko tudi zapre, saj za dobro prebavo potrebujemo hrano z veliko vlakninami in vode, prav tega pa kruhu manjka.

8. Napačne kombinacije hrane

Glavne težave s počutjem pri rastlinski prehrani pogosto nastanejo zaradi neustreznega kombiniranja hrane. Ljudje ne razumejo, da je sadje najhitreje prebavljiva hrana zaradi enostavnih sladkorjev in vlaknin. Če sadje kombinirate z drugo hrano ali ga jeste po njej kot sladico (po stročnicah, žitih ali zelenjavi, ki se razgrajujejo dlje časa), boste najverjetneje doživljali neprijetno napihnjenost in vetrove, saj bo sadje v vašem črevesju zavrelo ob drugi, počasno prebavljajoči se hrani. Če želite dobro prebavo, sadje vedno jejte posamično, najbolje samo eno vrsto naenkrat in z njim začnite zjutraj, kuhano hrano oz. zelenjavo pa jejte popoldan in po tem ne jejte več sadja.

9. Izogibanje sadju (ogljikovim hidratom), krompirju, omejevanje porcij

Ljudje, ki preizkusijo rastlinsko prehrano, pogosto naredijo napako, da se izogibajo virom ogljikovih hidratov, ker so iz svojih mesojedih dni navajeni, da naj bi le-ti redili. Prav tako si manjšajo porcije, ker menijo, da ni dobro pojesti preveč hrane.

Resnica je daleč od tega, o čemer smo že pisali v članku o dietah z malo ogljikovih hidratov. Težava je v tem, da če se na rastlinski prehrani izogibate virom ogljikovih hidratov in imate majhne porcije, ostanete brez energije, saj je celostna rastlinska hrana kalorično redka. Tarnanje glede lakote boste preprosto rešili tako, da boste jedli velike »zidarske« porcije.

10. Nerazumevanje koncepta čiščenja in umika stimulansov

Ko preidete na rastlinsko prehrano brez olja, soli in z malo ali nič sladkorja, še posebej če ukinete nepotrebne stimulanse (kava, zeleni čaj), boste nekaj časa lahko imeli manj energije. To je zato, ker ste umaknili vse snovi, ki stimulirajo vaše nadledvične žleze, da proizvajajo več adrenalina in ker ste umaknili živalsko hrano, ki sama po sebi vsebuje adrenalin in druge hormone.

Če ste namreč dolga leta uživali živalske izdelke, ste s tem uživali hrano, polno adrenalina in drugih hormonov, saj žival v hudem strahu pred smrtjo v svoje mišičevje pošlje veliko količino adrenalina. Z uživanjem mesa ste nezavedno celo življenje telesu dajali snovi, ki bi jih moralo proizvajati samo. Ko te snovi umaknete, je to tako, kot da bi šepavcu odvzeli bergle.

Prav tako se vam bo ob vnosu večjih količin sadja in druge presne hrane ter ob odsotnosti mesa telo začelo pospešeno čistiti nakopičene sečne kisline in v začetku bo to morda pomenilo nekaj več aken, prehladov ipd. Ljudje, ki preidejo na rastlinsko prehrano pogosto ne razumejo, da je to način, kako se telo čisti in regenerira, zato odnehajo, preden bi jim bilo lahko precej bolje. Ne bodite takšni tudi vi.

Sporočilo za domov: Če boste jedli hrano v takih razmerjih, kot raste v naravi, ne morete zgrešiti

Prehod na rastlinsko prehrano bi bil, če ne bi bilo trgovin, ki ponujajo vse mogoče, veliko bolj enostaven in zdrav. Na voljo bi imeli sezonsko sadje, zelenjavo, gomolje, žita in stročnice. Največ bi pojedli hrane, s katero lahko pridelamo največ kalorij na kvadratni meter (sadja), sledili bi gomolji, zelenjava, žita, stročnice, semena in oreščki pa bi bili občasni priboljški, ko bi se vam jih ljubilo treti. Upoštevajte to tudi, ko greste po hrano na tržnico ali v trgovino.

Viri

Garth Davis in Howard Jacobson, Proteinoholik, Kako nas obsedenost z živalskimi beljakovinami ubija in kaj lahko storimo. Škofja Loka, Založba Planet, 2017.

www.nutritionfacts.org

Robert Morse, Detox Miracle sourcebook. Arizona. Kalindi press, 2004.