Ajurveda ima na prvi pogled mnogo priporočil in nasvetov, ki modernemu človeku morda niso najbolj pisana na kožo in njegov natrpani urnik. A ko je človek enkrat v sozvočju sam s sabo in uglašen z naravo in s svetom, se priporočila ajurvede izpolnjujejo sama od sebe. Pri tem pa nam je zelo v pomoč dnevna rutina, ki je eden izmed načinov, kako poskrbeti za svoje zdravje in dobro počutje skozi celo življenje.

Prebujanje brez budilke, še pred sončnim vzhodom, je ne samo mogoče, ampak lahko hitro postane hvaležna rutina, ki pripomore k aktivnemu in zdravemu življenjskemu slogu. Nasploh je dnevna rutina zelo pomembna, saj poleg ustrezne prehrane in tehnologije duha (meditacija in joga asane) nudi odlične temelje za zdravje in dobro počutje.

Najvišja cilja ajurvede sta prav varovanje zdravja in preprečevanje bolezni. To ji uspeva z ohranjanjem ravnovesja treh doš (vata, pita, kafa), na katerih med drugim temelji tudi prehranjevanje in zdravljenje različnih bolezni. Zato se k ajurvedskemu zdravniku po nasvet odpravite zdravi, saj vaidya upošteva celostno sliko človeka, pozoren je na njegovo čustveno stanje in druge okoliščine, ki vplivajo na posameznikovo fizično in mentalno stanje.

Predvsem pa je zelo pametno upoštevati nasvete tega najstarejšega in najcelovitejšega zdravstvenega sistema, ki je kadarkoli obstajal na našem planetu.

Ajurveda uči, da zdravje in dolgo življenje nista igra na srečo, ki smo je deležni ob rojstvu. Z upoštevanjem ajurvedskih priporočil lahko ohranjamo telesno in mentalno zdravje na visokem nivoju celo življenje.

1. Zbudite se pred sončnim vzhodom

Ajurveda priporoča, da zgodaj zvečer zaspite in se zbudite vsaj uro in pol pred sončnim vzhodom. Prednost zgodnjega odhoda v posteljo je dokazala tudi zahodna znanost, saj se organizem najbolj odpočije med 22. in 2. uro zjutraj. Ko se boste navadili (uglasili) na omenjeni ritem, se boste tudi lažje zbujali pred sončnim vzhodom.

Človek naj bi vstajal pred sončnim vzhodom zato, da se uskladi z ritmom sonca. Ajurveda priporoča najbolj ugoden čas – Brahma Muhurta, kar v dobesednem prevodu pomeni »čas Brahme« ali »stvarnikov čas«. To je tradicionalno predzadnja nočna faza ali muhurta in velja za ugoden čas za vse prakse joge. To je tudi najprimernejši čas za meditacijo, čaščenje ali katero drugo versko prakso. Duhovne dejavnosti, ki se izvajajo zgodaj zjutraj v tem času, imajo večji učinek kot v katerem koli drugem delu dneva.

2. Zjutraj popijte kozarec mlačne vode, telo vam bo neznansko hvaležno

Ajurveda priporoča, da zjutraj spijete kozarec mlačne vode. Prebrali boste lahko tudi priporočilo, da ajurveda svetuje kozarec mlačne vode z žličko medu in limoninega soka. Ne glede na to, ali boste v vodo dodali med in limono ali ne, bo vaše telo z navdušenjem sprejelo ritual jutranjega pitja vode. Za pristno izkušnjo priporočam, da si omislite bakreno čašico, kamor boste zvečer pred spanjem nalili vodo. Zakaj so v preteklosti uporabljali bakrene čašice in posodje, smo na Extraveganzi že pisali (povezava na “jutranje opravilo” v nadaljevanju).

Ne pozabite na priporočilo, da preko celega dneva pijete dovolj vode, saj vam bo organizem neznansko hvaležen. Evropska agencija za varnost hrane priporoča 2 litra vode za ženske in 2,5 litra za moške. Če boste spili še kakšen kozarec vode ali dva več (ajurveda, denimo, priporoča do 3,5 litra vode) in manj kave, čaja, alkohola in cigaret, pa vam bosta vaše telo in vaša koža še bolj hvaležna.

Ajurveda priporoča jutranje opravilo, ki vam bo vzelo le nekaj trenutkov, vaše telo pa vam bo neznansko hvaležno čez cel dan. Preverite!

3. Izvajajte joga asane in meditirajte

Kot ste iz prve točke že lahko razbrali, ajurveda za ohranjanje zdravja priporoča vadbo joge in meditacijo. Obe duhovni praksi sta se dodobra usidrali v zavest zahodnega človeka, prav tako so njune pozitivne vplive na zdravje dokazale številne raziskave. Žal je tako, da zahodni človek potrebuje dokaz, da nekaj zares deluje. Nato pa kljub temu običajno zavije k prvemu šarlatanu, guruju ali influenserju, kjer pije znanje iz kalne vode.

Zato bodite vi tisti, ki pijete vodo iz izvira. Učite se od učiteljev, ki imajo znanje in izkušnje, saj bo tako tudi vaš napredek hitrejši in vaše zadovoljstvo najvišje. V svoj vsakdan vnesite redno vadbo joge in meditacijo, ki vam bosta odkrivali najfinejše ravni zavesti in kjer boste našli moč in poglabljali znanje.

4. Prehranjujte se v skladu z letnimi časi in okoljem

Ajurveda priporoča, da se prehranjujete v skladu z naravo. To pomeni, da se prehranjujte sezonsko, saj narava prav v vseh letnih časih poskrbi za potrebe človeka. Priporoča pa tudi, da se prehranjujete lokalno, torej v skladu z okoljem, v katerem živite.

Banane so v mnogih sladicah priljubljena sestavina. Rastejo pretežno na območjih, kjer prevladuje tropsko podnebje, zato jih v Evropo večinoma uvažajo iz latinskoameriških držav. Zakaj jih ne bi zamenjali z lokalno pridelanim kakijem, subtropskim zlatim jabolkom, ki so mu mile zime dale domovinsko pravico za rast tudi na naših tleh? Po karakteristikah (sladkost, mehka ali kremasta tekstura, vezivnost) je kaki soroden učinku banan, zato je lahko zelo uporaben ob priložnostih, kjer običajno uporabite banane.

Preberite tudi, kaj nam sporoča 5 glavnih organov po načelih tradicionalne kitajske medicine, ki nam pomaga razumeti delovanje človeškega telesa.

5. Jejte samo takrat, kadar ste lačni!

Hrana je človeku v sodobnem svetu – v tistih delih sveta, kjer je hrane v izobilju – postala tudi uteha, pribežališče pred razočaranji in negotovimi čustvi. Zlato pravilo ajurvede pravi, naj se ne prenajedamo, pa tudi, naj ne jemo prepogosto. Hrana, ki jo zaužijemo, še predno je prebavljen prejšnji obrok, je namreč zdravju škodljiva. Zato jejte s primernimi časovnimi presledki, ne hitite, temveč si vzemite čas, da nahranite svoje telo.

6. Prehranjujte se v skladu s svojo naravo

Kaj to pomeni? To pomeni, da morate poznati svojo telesno konstitucijo oz. individualno telesno zgradbo. Vsak od nas je rojen z enkratno vrsto telesa, ki jo določa prevlada ene ali dveh vrst doš (v zelo redkih primerih se lahko pojavlja enaka zastopanost vseh treh doš). Katera doša ste (vata, pita, kafa ali kombinacija), lahko na hitro ugotovite v tem testu, za gotovo določitev vaše doše pa je priporočljivo, da obiščete izkušenega ajurvedskega zdravnika.

Iz tega, katera doša ste, izhaja določitev vrste prehranjevanja, ki v celoti podpira vašo telesno zgradbo in vaše zdravje. Ajurvedski način prehranjevanja pri zdravih ljudeh namreč krepi odpornost telesa in podpira zdravje, pri bolnih pa pospešuje okrevanje. Zato ne sledite slepo (veganskim) prehranskim strokovnjakom, ki napačno svetujejo, da so stročnice (kot zamenjava živalskim beljakovinam) primerne za vse ljudi. Ljudem, pri katerih prevladuje vata doša, bo večina stročnic povzročala prebavne težave. Ljudje s prevladujočo pita došo, pa jih lahko uživajo brez težav tudi večkrat na dan. Zato je pomembno, da poznamo svojo naravo ali t. i. prakriti, v skladu s katerim se prehranjujemo in mu podredimo svoje prehranske navade.

7. Uživajte Amrit Kalash, ajurvedski eliksir nesmrtnosti in večnega zdravja

Eden od najboljših prehranskih dodatkov, ki učinkovito zavira nastanek in razvoj bolezni, je ajurvedski eliksir nesmrtnosti Amrit Kalash (link spodaj). Najbolj slaven ajurvedski preparat dokazano vpliva na izboljšanje imunskega odziva, na njegovo učinkovitost in obrambo.

Med ajurvedskimi preparati izstopa najbolj slaven med njimi, Amrit Kalash, ki ga imenujejo tudi eliksir nesmrtnosti. Preverite, zakaj!

Amrit Kalash ima eno izmed najmočnejših antioksidantih delovanj in je 1000-krat močnejši od vitaminov C ali E, saj nevtralizira vse vrste prostih radikalov, ki so povezani s 70–90 odstotki degenerativnih bolezni in prezgodnjim staranjem. Uporabo Amrit Kalasha se priporoča kot preventivo pred boleznimi in pri odpravljanju ali preprečevanju nastanka bolezni, saj dokazano krepi naravno odpornost organizma.

Viri

Scientific Opinion on Dietary Reference Values for water, European Food Safety Authority (EFSA), EFSA Journal, Vol. 8, št. 3, 2010. Dosegljivo https://efsa.onlinelibrary.wiley.com/
doi/epdf/10.2903/j.efsa.2010.1459
.