Ko ljudje prehajajo na rastlinsko prehrano, imajo velikokrat občutek, da nimajo česa jesti, saj so bili vajeni rutine z mesom in prilogami ter raznoraznimi sirnimi in smetanastimi omakami. Pogosto tudi mislijo, da je rastlinska hrana zato, ker je zdrava, hkrati tudi brez okusa in pusta. Pri tem pa pogosto pozabljajo, da so svojo preteklo hrano pravzaprav »izboljševali« z rastlinami in soljo. Rožmarin, česen, čebula, paradižniki, sadje ipd. so pogoste sestavine omak in prelivov, česar pa se ljudje, ki izvajajo prehod na rastlinsko prehrano, pogosto ne zavedajo.

Sprva so bili tudi moji obroki precej pusti in dolgočasni, a me k sreči to ni odvrnilo od vztrajanja pri rastlinski prehrani, saj so bili telesni rezultati in počutje odlični. Z leti sem se naučila nekaj preprostih trikov, s katerimi sem osrečila svoje brbončice, hkrati pa nisem obremenjevala svojega telesa s težko mesno, sirasto hrano.

Danes vam bom tako v članku predstavila tiste trike, ki sem se jih naučila prek eksperimentiranja, brskanja po spletu ali prek sodelovanja z Žano Hrastovšek, ki je prava mojstrica v kuhinji.

Kako lahko torej stare redilne jedi, ki vas utrujajo in zamaščujejo, zamenjate z okusnimi zamenjavami? Pri tem naj seveda poudarim, da mogoče okusi ne bodo povsem isti, česar pa vam ni treba vzeti za slabo, saj so spremembe v življenju včasih zelo dobrodošle.

1. Nadomeščanje smetanovih omak

Eden od odličnih trikov, kako nadomestiti težke smetanove/kremne omake, ki ste jih včasih morda radi jedli na svojih njokih, je s kreativno uporabo zelenjave in dodatka oreščkov.

Vzamete si lahko denimo 2 žlici indijskih oreščkov ali sončničnih semen, ki jih namočite čez noč ali pa jih namakate 10-15 minut v vroči vodi in jih zmiksate z izbrano vrsto škrobne zelenjave, na primer s kuhanim krompirjem, kuhanim sladkim krompirjem ali hokaido bučo, eksperimentirate lahko tudi s stročnicami, odlična pa je kombinacija tudi s kuhano cvetačo.

Vsemu temu lahko ob kuhanju dodate še česen ali čebulo in različne začimbe, ki jih imate radi in potem dobljeno omako prelijete preko priljubljene jedi.

2. Nadomeščanje mesa

Četudi ni fizične potrebe po nadomeščanju mesa ob prehodu na rastlinsko prehrano, smo ljudje zelo vajeni nekaterih okusov, jedi in tekstur in zato nekaterim kljub vsemu prijajo jedi, ki spominjajo na tiste, ki so jih bili vajeni. Vseeno pa ob tem ni treba takoj teči v trgovino po pogosto drage in nezdrave nadomestke mesa, temveč se lahko poigrate s celostnimi rastlinskimi sestavinami.

Naredite lahko različne polpete – denimo zelenjavne polpete s sestavinami po želji ali pa polpete s koprivami.

Priporočam polpete, v katere zmeljete mešanico semen, soli, začimb, stročnic (uporabite lahko tudi pire sladkega ali navadnega krompirja) ter ovsenih kosmičev in poskrbite za bolj nasitno in mesnato jed.

Druga stvar, ki pogosto osreči nekdanje ljubitelje mesa, so različne vrste gob. Še posebej dobro se obnesejo marele in njihovi klobuki, ki jih s kančkom sojine omake (ali pa brez) kar cele popečete na ponvi in po potrebi dodatno začinite, vendar pa imajo že same po sebi zelo mesnat, slankast okus. Prav tako so zelo mesnate gobe vrste portobelo, ki jih lahko kupite v bolje založenih trgovinah.

V katerem mesecu uspeva katera sezonska zelenjava, sadje in ostali pridelki. Preverite pregleden in uporaben vodič za urbanega potrošnika.

3. Različni namazi

Poleg gob in polpetov nam ob prehodu na zdravo rastlinsko prehrano pogosto manjkajo namazi. Zelo dobre namaze lahko ustvarite s kombinacijo stročnic (zelo dobra za namaze je rjava leča), čebule, gorčice, česna, sušenih paradižnikov ipd. Igrajte se. Poskusite narediti namaz iz kuhane stročnice in ji potem dodajajte različne rastlinske sestavine (olive, kapre, papriko ipd.) ter ustvarite svojo sanjsko kombinacijo. Dodate lahko tudi semena in oreščke.

Prav tako zanimiva dodatka takšnim jedem sta črna sol (jedi zaradi nje dobijo vonj po jajcih) in nori alge (jedi zaradi njih dobijo okus in vonj po ribah).

Prav tako lahko naredite tudi osvežilne namaze. Sestra mi je zadnjič dala na preizkušnjo njen namaz iz rdeče pese, ki je vseboval nariban hren, naribano in kuhano rdečo peso in indijske oreščke ter začimbe. Naravnost božansko.

4. Kuhanje in praženje

Pečenje na olju je sicer rastlinsko, ni pa najbolj zdravo za vaše arterije in ne naredi veliko usluge vašemu telesnemu videzu. Večina ljudi si kuhanja brez olja sploh ne predstavlja, ko pa ga enkrat preizkusijo, pa že po nekaj dneh opazijo veliko razliko v počutju in energiji, po nekaj mesecih pa se jim vidno preoblikuje tudi telo.

Poskusite prihodnjič svojo čebulo pražiti »na suho«, pazite le, da vaša ponev ni preveč vroča, da se vam čebula ne zažge. Ob tem na čebulo vrzite čisto malo soli, da izpusti svoje sokove. Potem postopno dodajajte drugo zelenjavo, da se le ta peče v lastnem soku.

Po takšnem obroku boste ugotovili, da niste prav nič zaspani, okoli ust ne boste čutili maščobe, pa še posodo boste lahko pomili zgolj in samo z vodo. Prav tako boste ob taki kuhi kmalu spoznali, da sol postaja nepotrebna, saj ima zelenjava, ki ni prekrita z oljem, svoj specifičen, malce slan okus.

5. Sladkor in maščoba v sladicah

Ljudje smo narejeni za sladke okuse. Konica našega jezika ima rada sladko, privlačijo nas sladke vonjave, naš barvni vid pa zaznava sladke sadeže. Zato si ljudje radi privoščijo kupljene piškote in peciva, ki pa za nas niso najbolj zdravi. V prvi vrsti vsebujejo veliko maščob, rafiniranega sladkorja in moke.

Vse to pa zlahka spremenimo s pomočjo sladkih sadežev, ki brez težave nadomeščajo rafinirana sladila. Banana je čudovita sestavina za piškote iz ovsenih kosmičev, mleti datlji z nekaj vode pa se priležejo vsakemu pecivu.

Sladice so med drugim pogosto tudi polne maščobe. Ne glede na to, ali gre za olivno olje, kokosovo ali katerokoli drugo olje, maščobe v koncentriranih oblikah brez vlaknin niso primerne za človekovo uživanje, kot smo že pisali v članku Zmote o »zdravih« maščobah.

A kako potem sladico narediti dovolj sočno? Tudi tukaj nam na pomoč priskočijo sadeži, natančneje suhe slive in jabolka. Če suhe slive zalijete z malo vroče vode in jih potem zmiksate v marmeladi podobno pasto, lahko z njo nadomestite maščobo v receptih. V sladice namesto maščob dajte polovično vrednost slivove paste.

Prav tako lahko sočnost sladic dosežete z jabolčno čežano. Na pari ali v malo vode pokuhate olupljena jabolka, ki jih potem v blenderju zmiksate v čežano in z njimi prav tako kot s slivovo pasto nadomestite maščobo.

6. jajca

Četudi nekateri ljudje ne jedo samih jajc, pa jih pogosto uporabljajo za njoke, palačinke, sladice in zato mislijo, da se jih nikakor ne da nadomestiti. V resnici lahko jajca pogosto kar izpustite in testo ali njoke naredite le iz vode, krompirja in moke. Če ste poseben gurman/-ka, si lahko doma pripravite izvrstne njoke s koprivami. Možnosti je ogromno.

Namesto jajc lahko uporabite tudi tapiokino moko (škrobni gomolj iz azije, ki se prodaja kot mlet prah) ali namočena mleta lanena ali chia semena, ki delujejo kot vezivo.

»Umešana jajčka« pa si lahko pričarate tako, da si popečete malo mehkejši tofu in ga začinite s črno soljo (sol z vonjem po jajcih, ki jo dobite v bolje založenih živilskih trgovinah), med peko pa ga malce potresete s kurkumo, da dobi jajčno rumeno barvo. Po želji lahko v to mešanico vmešamo še zelenjavo, ki jo skupaj s tofujem predhodno popečemo.

7. Sir

Ena najtežjih nalog je najti zdravo nadomestilo za sire in parmezan. Jogurte z lahkoto naredite iz kokosa (z dodatkom primernih kultur), sir pa je malce bolj zahteven, predvsem zato, ker je masten in slan, kakršna celostna rastlinska prehrana po svoji naravi ni. Seveda lahko kupite nadomestke, vendar pa so tudi ti pogosto narejeni iz strjenega olja in drugih izoliranih hranil, zato niso ravno zelo zdravi. Dobra alternativa so doma pripravljeni veganski siri, recepte za katere smo delili tudi na Extraveganzi.

Eden od trikov, ki ga pogosto koristi moja prijateljica Žana, je nadomestilo parmezana. Parmezan naredi tako, da različna semena: bučna, sočnična, sezamova ipd. na drobno zmelje skupaj s soljo. S tem ustvari tisti slano-mastni občutek parmezana, katerega okus pa lahko še dodatno okrepite z naslednjo sestavino.

Druga stvar, ki se pogosto koristi v veganskih kuhinjah namesto sira, pa so t.i. kvasni kosmiči (na voljo v bolje založenih trgovinah). Za nadomestilo sirovih omak kvasne kosmiče zmiksate z namočenimi indijskimi oreščki, vodo in začimbami.

A brez skrbi, tisti, ki radi kulinarično ustvarjate, lahko ustvarite prave pravcate sire iz čičerike, različnih žit, semen ali oreščkov. Če se želite tega naučiti, je najbolje, da se obrnete na Fermentarnico, kjer vas bodo popeljali v svet rastlinskega sirarstva.

Spoznajte tudi dejstva o zdravilni moči začimb in zelišč, ki pripomorejo k zboljšanju našega splošnega počutja in so odlična podpora telesu ob bolezni.

Sporočilo za domov: vse se da, če se hoče

Vsi predlogi, ki smo vam jih tukaj navedli, so predvsem uporabni na začetkih vaših prehranskih sprememb, ko so vaše brbončice še razvajene močnih okusov pretekle hrane.

Ko se uvedete v nov življenjski slog, boste pogosto ugotovili, da vsega tega niti ne potrebujete in da povsem uživate v okusih presnega sadja, zelenjave, preprostih žitnih jedi, jot, pasuljev, krompirja v pečici in da ne potrebujete teh čarovnij. Je pa dobro, da le-te obstajajo, zato da lahko svoje apetite po ustvarjanju s hrano potešite, ne da bi za to živemu bitju odvzeli življenje in ne da bi se po obroku počutili težke in utrujene.