Ne vem sicer, kako pogosto se sprehajate po gozdu, da bi se naužili gozdne kopeli. A obstaja še ena vznemirljiva gozdna pustolovščina, ki ima lahko pozitivne učinke na vaše zdravje. Če le premagate nelagodje, ki je sprva prisotno ob plavanju ali potapljanju v mrzlo vodo.

Gozdna kopel iz naslova je gozdna v pravem pomenu besede. Gre za kopel, ki si jo privoščite sredi gozdnega tolmuna. Še najbolje pozno v jeseni ali pozimi, ko temperature vode padejo na dovolj nizke vrednosti.

Vodna terapija ali zakaj izvajati mrzlo kopel (v gozdu)?

Že svetovno znana britanska humanistka in medicinska sestra Florence Nightingale je verjela, da je bila ozdravljena prav zaradi hidroterapije, ki je bila v drugi polovici 19. stoletja ena najbolj priljubljenih britanskih vrst zdravljenj za duševna in telesna obolenja. Tudi Turki in Rimljani so razumeli pozitivne učinke, zato so gradili svoje znane vroče-hladne kopeli (bazene), kjer so razvajali in krepili svoja telesa, um in zdravje.

Terapijo z vodo lahko izvajate praktično kjer koli v naravi, kjer najdete tudi (mrzlo) vodo, najboljše pa je, da jo izvajate čim pogosteje. Jeseni ali pozimi imate možnosti še več, saj temperature rek ali jezer padejo na dovolj nizke vrednosti. Zato je užitek – ali izziv, če hočete – še večji.

Spoznajte japonsko obliko sprostitve v naravi, šinrin-joku. Preverite, kje in kako pravilno izvajati gozdno kopel

Sam se vračam v svoj gozdni tolmun vsaj 2-krat na teden, predvsem pa se veselim jesenskih in zimskih obiskov tolmuna. Ne samo, da vodna terapija izboljša delovanje imunskega sistema in poveča pretok krvi v telesu, pač pa naj bi bila hvaležna terapija tudi za športnike. Poleg vseh prednosti, ki jih ima vodna terapija, pa je plavanje v hladni vodi tudi zanesljiv način hitrega kurjenja kalorij (maščob) in gradnje mišičnega tonusa.

Narava ima izjemen vpliv na človeka in njegovo zdravje. Zato je prakticiranje mrzle kopeli sredi gozda še posebej priporočljivo. Če le lahko, se do gozdnega tolmuna sprehodite bosi. Bosonoga hoja zelo koristi zdravju in organizmu nasploh, zato se sezujte ob vsaki priložnosti in začutite zemljo ali travo pod svojimi stopali.

Izvajanje mrzle kopeli bo izostrilo vaše čute, povečalo fokus in dvignilo razpoloženje. Koristi, ki jih ima mrzla kopel, je nedvomno več, kot pa je njenih slabih, neprijetnih vplivov. Mogoče vas sprva misel na mrzlo vodo, ki objema vaše telo, ne bo navdušila. S časoma pa boste nad idejo tako navdušeni, da boste z vznemirjenjem odhajali na nove dogodivščine.

Kje in kako prakticirati mrzlo kopel

Letos poleti smo se odpravili v gozd, kjer v idilični kulisi narave samevata dva majhna tolmuna. Ker nas je bilo 5, smo izbrali tistega večjega in za kakšnih 20 centimetrov globljega, ter se počasi pripravili na potop (do vratu). Voda ima v poletnem času prijetnih 13-16°C, odvisno od vremena, v jesenskem in zimskem času pa se zniža na nekaj stopinj nad ledišče.

Eden od dveh tolmunov v Hrastniku.

Pred potopom je ostala družba izvajala dihalne vaje po metodi Wima Hofa. Čeprav sem Hofove vaje poznal in jih že izvajal, sem se raje prepustil globoki tišini gozda in žuborenju potoka, ki se pretaka z gorskega vrha.

Plavanje ali potapljanje v mrzlo vodo lahko izvajate kjer koli. Lahko zaplavate v ledeni reki, se pozimi odpravite v morje, uživate v krasnem ambientu jezera ali pa se potopite v mrzel gozdni tolmun. Možnosti, še posebej v Sloveniji, je na pretek, priložnosti pa še več. Le odločiti se morate.

Če se niste še nikoli lotili česa tako vznemirljivega, se lahko za začetek na potop ali plavanje pripravite kar s prhanjem pod hladnim tušem. Začnete s stopali in nogami, nadaljujete s trebuhom preko ramen do vratu, zaključite pa s tuširanjem po hrbtu in glavi.

Lahko pa se zgolj uležete do vratu v napol napolnjeno domačo kad, v katero ste vrgli nekaj vrečk ledu. Vodo ohladite na cca 10-12°C in uživajte približno 10 minut (kolikor pač zmorete). Kot že rečeno, to so zgolj priprave na nekaj bolj vznemirljivega!

Preverite tudi, zakaj je bosonoga hoja tako zelo priporočljiva in na kakšen način bosonogost ali zemljenje vpliva na zdravje.

Koliko časa je primerno, da ostanem v mrzli vodi?

Prvo pravilo je zagotovo varnost. Naj potapljanje ali plavanje v mrzli vodi ne bo dokazovanje, kdo lahko v mrzli vodi zdrži več, pač pa naj bo predvsem premikanje lastnih mej in preseganje navideznih omejitev telesa.

Osebno nikoli ne vem, koliko časa bom v vodi, saj tudi ne pridem na potapljanje vedno istega razpoloženja. Včasih sem pred potopom v ledenico prepričan, da bom v njej le nekaj minut, nato pa v trenutkih po vstopu v vodo začutim ugodje, za katerega želim, da traja. S tem pa se seveda podaljša tudi čas v mrzli kopeli.

Običajno velja pravilo, da ste v vodi toliko časa, kot je izmerjena temperatura vode. Če je njena temperatura 10°C, ste v vodi lahko najdlje 10 minut. Izkušeni plavalci bodo čas seveda po občutku podaljševali.

Seveda pa je čas, preživet v vodi, odvisen od temperature vode. In vašega počutja. Če boste v vodi preživeli le 20 sekund, je v redu. Če lahko ostanete 10 minut, še bolje. Predvsem pa bodite pozorni, opazujte in spozna(va)jte svoje telo, da boste vodo zapustili pravi čas, da se ne podhladite.

Predvsem pa uživajte.