Joga je starodavna znanost o življenju, ki se je razvila pred več tisoč leti v Indiji. Čeprav mnogi še vedno najpogosteje povezujejo jogo s telesnimi položaji (asanami) in dihalnimi tehnikami (pranajamo), pa tudi z meditacijo, je mnogo več od tega. Joga ima velik vpliv na zdravje, saj učinkovito zdravi in preprečuje nastanek bolezni.  

Sama beseda joga izvira iz sanskrta in pomeni združiti, povezati. Joga tako skuša združiti posameznikovo zavest z univerzalno zavestjo. Gre pa tudi za povezanost različnih vidikov človeka: njegovega delovanja, mišljenja, čustvovanja, intelekta, čutil, ega in njegove notranje Biti. Joga želi na praktični ravni uravnotežiti in harmonizirati delovanje različnih vidikov človeškega življenja, z namenom celostnega razvoja življenja in razvoja zavesti.

Joga torej ne pomeni zgolj delovanja na telesni ravni, raztezanja in izvajanja različnih telesnih položajev ter dihalnih vaj. Na vprašanje, kaj ni joga, smo na Extraveganzi pred časom že odgovorili. 

Indijski modrec in učitelj transcendentalne meditacije Maharishi Mahesh Yogi je na opažanje, da je v zahodnem svetu večji poudarek na izvajanje joge zgolj na telesnem nivoju (asane), odgovoril, naj ljudje kljub vsemu še naprej izvajajo jogo na telesni ravni. A tudi, da jo začnejo izvajati na vseh drugih ravneh – miselni, intelektualni in na ravni izkušanja samega sebe, torej na ravni transcendentalne zavesti.

Prav na vseh ravneh nam joga pomaga napredovati. V vseh ozirih in na vseh področjih življenja.

Joga poskuša združiti posameznikovo zavest z univerzalno zavestjo.

Naj opozorim, da obstaja kar nekaj pristopov in vrst joge, kar ste najbrž sami že ugotovili. Sam izvajam Maharishi joga asane, učinkovitost pa je bila seveda znanstveno dokazana tudi drugim pristopom in praksam. Na zahodu smo žal jogo uspeli preoblikovati v telovadbo in tako ustvarili vtis, da gre pri asanah bolj za naprezanje, skorajda trening in napor, ne pa za prakso, ki je namenjena telesnemu, mentalnemu in duhovnemu napredku.

Zdaj pa si poglejmo, katerih 5 prednosti za zdravje prinaša redno izvajanje joge.

5 prednosti izvajanja joge, ki jih potrjujejo znanstvene raziskave

Znanost je veliko časa namenila raziskovanju vpliva meditacije na zdravje človeka. Nekoliko manj pa je bilo v preteklosti namenjenega raziskovanju vpliva joge na zdravje. Danes znanost ugotavlja to, kar je bilo zapisano in povedano že pred več tisoč leti v Patanjalijevih Joga sutrah. Namreč, da Joga predstavlja eno od najbolj učinkovitih in celovitih poti do zdravja, sreče in izpolnjenosti človeka.

Spoznajte 3 ključne razloge, zakaj bi morali športniki vključiti izvajanje joge v vsakodnevni trenažni proces. Z vidika telesne, psihološke in fiziološke priprave.

1. Zmanjšuje bolečine v križu

Ljudje se iz različnih razlogov lotevajo joge. Enim gre zgolj za druženje v skupini, drugi bi radi doživeli razsvetljenje, tretji bi radi izboljšali počutje in zdravje, spet četrti bi se radi znebili bolečine. Denimo v križu, ki je ena od najpogostejših bolečin, ki se pojavlja pri odraslih.

Raziskave so dokazale, da je lahko Iyengar joga učinkovita terapija pri zmanjševanju bolečine v spodnjem delu hrbta. Raziskava pri bolnikih s kroničnimi bolečinami v spodnjem delu hrbta je pokazala, da je terapija z asanami neprimerljivo bolj učinkovita od standardnega protokola zdravljenja. Skupina, ki je v procesu zdravljenja izvajala Iyengar jogo, je imela znatno boljše rezultate v primerjavi s kontrolno skupino, ki je bila deležna običajnega zdravljenja.

Iyengar joga je pripomogla k omejitvi funkcionalne nezmožnosti vadečih, pripomogla je k zmanjšanju intenzivnosti bolečine in depresiji. Prav tako je skupina, ki je izvajala Iyengar jogo, zmanjšala uporabo protibolečinskih zdravil v primerjavi s kontrolno skupino.

Učinki izvajanja Iyengar joge na omejitev funkcionalne nezmožnosti, zmanjšanje bolečine in depresije so bili prisotni ves čas 6 mesečnega spremljanja skupine.

2. Vpliva na zmanjšanje telesne teže

V sodobnem svetu je prekomerna teža izrazito pogost pojav, ki vodi do številnih bolezni. Lagoden, pretežno sedeč način življenja, brez nuje po velikih fizičnih naporih, in pomanjkanje lastne iniciativnosti do gibanja, sta človeka obtežila do te mere, da neposredno ogroža svoje zdravje.

Gibanje je življenje in življenje je vedno v gibanju.

Joga je tako še ena od poti, kako lahko posameznik poskrbi za svoje zdravje, tudi v oziru na prekomerno telesno težo. A pozor! Čeprav so znanstvene raziskave dokazale, da lahko joga asane učinkovito pomagajo ljudem s prekomerno telesno težo, naj to ne bo (edini) razlog, da se odločite za vadbo joge. Poznamo namreč mnogo učinkovitejših načinov (vadb), s katerimi lahko zmanjšate telesno težo, in hkrati utrjujete telo in funkcionalnost svojega gibanja.

Zato priporočam, da se raje odločite za gibanje, če želite zmanjšati telesno težo. Povečajte srčni utrip telesa z eno od izbranih oblik vadbe in zadihajte s polnimi pljuči. Ne pozabite. Gibanje je življenje in življenje mora biti vedno v gibanju.

Vadba joge pa naj ostane tisti trenutek v vašem dnevu, ko se boste umirili in prepustili neskončnemu potencialu, ki ga lahko dosežete s pomočjo joge. Raziskave so pokazale, da lahko različni pristopi in vrste joge tudi pri zdravih ženskah in moških pripomorejo k slabljenju naraščanja telesne teže v srednjih letih. Naj bo zato izguba telesne teže le stranski učinek vadbe joge, veliko večjo obogatitev vašemu življenju pa daje harmonija in usklajenost z vašim notranjim bistvom.

3. Zavira nastanek koronarne arterijske bolezni

Srčno-žilne bolezni so skupina bolezni srca in ožilja ter eden najpogostejših vzrokov za smrt v svetovnem merilu. Ateroskleroza je bolezen, pri kateri pride do nastanka in rasti oblog v notranjosti arterij. Ateroskleroza lahko prizadene katero koli arterijo v telesu, tako arterije v srcu, možganih, rokah, nogah, ledvicah … V odvisnosti od tega, katera arterija je prizadeta, se razvijejo tudi različne bolezni.

Znanstvene raziskave so potrdile, da lahko redna vadba joge, skupaj z ostalimi vidiki zdravega življenjskega sloga, pripomore tudi v boju s koronarno boleznijo. Bolniki s koronarno arterijsko boleznijo so bili razdeljeni v dve skupini, od katerih je prva skupina izvajala joga asane, prav tako pa so bili deležni nadzora dejavnikov tveganja, ustrezne prehrane in zmerne aerobne vadbe.

Vadba joge je prispevala k upočasnjenemu napredovanju in pripomogla k nazadovanju koronarne ateroskleroze pri bolnikih s hudo boleznijo koronarnih arterij. Poleg tega je vadba joge izboljšala simptomatsko stanje bolnikov in zmanjšala dejavnik tveganja za nastanek bolezni.

4. Vpliva na kvaliteto spanca in omilijo depresijo

Joga prinaša v življenje posameznika harmonijo in zavedanje o lastnem bistvu. Tako kot meditacija in druge sprostitvene tehnike tudi joga vpliva na to, da človek postaja vse bolj buden, zavesten in prisoten (v trenutku).

Zato marsikoga preseneti, da so tehnike, ki so namenjen prebujanju zavesti posameznika, tako učinkovite pri uspavanju človeka.

Verjetno ste prepričani, da veste, kaj je joga. Dobro pa je tudi vedeti, kaj ni joga. Dr. Andrej Rus, učitelj transcendentalne meditacije, piše o pravem pomenu joge.

Dober spanec pa je seveda temelj kvalitete življenja. Običajno ljudje prespimo tretjino svojega življenja. Če je spanec slab, moten in prikrajšan, je človek nervozen, utrujen in razdražen. Spanje je ena izmed fizioloških funkcij organizma, ki je nujno potrebna za normalno delovanje osrednjega živčnega sistema. Zato je dober spanec pomemben tako za ohranjanje zdravja in vitalnosti, kot tudi za optimalno delovanje preko dneva.

Še posebej starejši ljudje imajo težave s spanjem. V starosti 60 let se zbujajo kar 22-krat na noč, medtem ko se mladi zbujajo zgolj 10-krat na noč. Znanstveno je dokazano, da lahko redno izvajanje joge učinkovito vpliva na kvaliteto spanca in depresijo.

Raziskava, ki je trajala 6 mesecev, je že po 3 mesecih pokazala izboljšanje kvalitete spanja in omilitev depresije. Joga ne samo, da prebuja zavest posameznika, temveč hkrati vpliva tudi na kvaliteten spanec in s tem izboljšuje celotno zdravstveno ter duševno stanje posameznika.

5. Zmanjšuje holesterol in krvni tlak

Pogosto so glavni razlogi za nastanek kroničnih bolezni (bolezni srca, možganska kap ali sladkorna bolezen …) prekomerna telesna teža, visok krvni tlak, holesterol in krvni sladkor.

Sodobne bolezni v veliki meri povzročajo onesnaženost okolja, predvsem pa nezadovoljiv oziroma nezdrav način prehranjevanja, nezdrave razvade (kajenje, alkohol, kofein) in premalo gibanja. Še en pomemben element, ki je razlog za nastanek bolezni, pa je nezmožnost sodobnega človeka spoprijeti se s stresom in z izzivi, ki jih življenje prinaša.

Zdrava prehrana, meditacija, joga, pranajama, aktiven življenjski slog (gibanje), preživljanje časa v naravi … Vse to so učinkovita orodja, navade in aktivnosti, ki človeku pomagajo k bolj zdravemu življenjskemu slogu. Zato se je potrebno zavzeti in v svoj vsakdan vključiti čim več aktivnosti, ki bodo vašemu življenju dale dodano vrednost in kvaliteto.

Obstaja več raziskav o tem, kako se učinkovito spoprijeti s sodobnimi boleznimi. Izvajanje joge je eden od načinov, kako omiliti ali odpraviti težave, ki vodijo h kroničnim obolenjem.

Joga dokazano učinkovito zmanjšuje krvni tlak, holesterol v krvi in druge kazalnike tveganja, še posebej, če je vadba joge podprta z ustrezno vegetarijansko prehrano z majhnim vnosom maščob. Omenjena raziskava z dietnim režimom, ki je preučevala vpliv kriya joge na hormone in spremembe srčno-žilnih dejavnikov tveganja, je ugotovila znatno zmanjšanje dejavnikov tveganja za nastanek kardiovaskularnih bolezni, vključno z zmanjšanjem telesne teže, krvnega tlaka in holesterola.

Kot sem že omenil, so zdrava prehrana, meditacija, joga, pranajama, aktiven življenjski slog (gibanje), preživljanje časa v naravi ipd. običajno na vrhu seznama priporočil.

Zdrav življenjski slog poleg gibanja in zdrave prehrane vključuje tudi izvajanje meditacije in joge.

Bonus: vpliv na splošno počutje, razpoloženje in občutenje sreče

Čeprav sem vam obljubil 5 manj znanih prednosti, ki jih ima vadba joge na zdravje, pa je mogoče najpomembnejša prednost vpliv joge na splošno počutje, razpoloženje in občutenje sreče. Nič ne potre človeka, ki je srečen, saj se zna spoprijeti z vsemi izzivi.

Občutenje sreče torej ni nekaj, kar je prepuščeno srečnim naključjem v vašem življenju, pač pa je lahko tudi rezultat vaše aktivnosti. Raziskava učinkov redne vadbe joge je dokazala učinkovitost Maharishi joga asan tudi na meditacijo. Ta postane bolj poglobljena in omogoča izkušanje bolj finih ravni zavesti.  

Z redno vadbo joge postane tudi občutenje sreče med meditacijo in po njej pogostejše ter traja dlje časa. To pa povratno vpliva na splošno počutje posameznika in prinaša več uspeha v njegovo življenje.

Nasveti in priporočila, kako izvajati Maharishi joga asane

Z vsakim gibom umirjeno preidite v ustrezen položaj (asano) z zmernim raztegom, zadržite položaj nekaj sekund. Začutite sproščanje raztega in se vrnite v začetni položaj.

Če boste joga asane izvajali zjutraj, je priporočljivo, da jih izvajate po tuširanju. Ni pa priporočljivo, da se tuširate takoj po asanah.

Asanam sledi pranajama, pranajami sledi meditacija.

Če ste zjutraj pojedli lahek zajtrk, počakajte z izvajanjem asan vsaj eno uro. Če ste se obilno najedli (za kosilo, popoldne), počakajte vsaj 4 ure. 

Če boste Maharishi joga asane izvajali zvečer, je najboljši čas vsaj 45 minut pred večerjo.

Viri

Pallav Sengupta, Health Impacts of Yoga and Pranayama: A State-of-the-Art Review, International Journal of Preventive Medicine, Vol. 3, št. 7, julij 2012, str. 444 – 458. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/
articles/PMC3415184/
.

Kimberly Anne Williams, John Petronis, David Smith idr., Effect of Iyengar yoga therapy for chronic low back pain, Pain, Vol. 115, št. 1–2, maj 2005, str. 107-117. https://www.sciencedirect.com/
science/article/abs/pii/S030439
5905000722
.

Kimberly Williams, Christiaan Abildso, Lois Steinberg, Evaluation of the effectiveness and efficacy of Iyengar yoga therapy on chronic low back pain, Spine, Vol. 34, št. 19, september 2009, str. 2066 – 2076. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/
19701112/
.

Alan R Kristal, Alyson J Littman idr., Yoga practice is associated with attenuated weight gain in healthy, middle-aged men and women, Alternative Therapies in Health and Medicine, Vol. 11, št. 4, julij – avgust 2005. str. 28 – 33. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/
16053119/
.

S C Manchanda, R Narang, K S Reddy idr., Retardation of coronary atherosclerosis with yoga lifestyle intervention, The Journal of the Association of Physicians of India, Vol. 48, št. 7, julij 2000, str. 687 – 694. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/
11273502/
.

Maharishi Yoga Asanas & Daily Routine, Maharishi Ayurveda India, oktober 2020. http://www.maharishiayurvedaindia.
org/blog/Maharshi-Yoga.html
.

Kuei-Min Chen, Ming-Hsien Chen idr., Sleep quality, depression state, and health status of older adults after silver yoga exercises: cluster randomized trial, International Journal of Nursing Studies, Vol. 46, št. 2, februar 2009, str. 154 – 163. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/
18947826/
.

Kyeongra Yang, A Review of Yoga Programs for Four Leading Risk Factors of Chronic Diseases, Evidence-Based Complementary and Alternative Medicine, Vol. 4, št. 4, december 2007, str. 487 – 491. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/
articles/PMC2176145/
.

A Damodaran, A Malathi idr., Therapeutic potential of yoga practices in modifying cardiovascular risk profile in middle aged men and women, The Journal of the Association of Physicians of India, Vol. 50, št. 5, maj 2002, str. 633 – 640. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/
12186115/
.

T Schmidt, A Wijga idr., Changes in cardiovascular risk factors and hormones during a comprehensive residential three month kriya yoga training and vegetarian nutrition, Acta psysiologica Scandinavica. Supplementum, Vol. 640, januar 1997, str. 158 – 162. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/
9401632/
.

Sonja Gobec, Frederick Travis, Effects of Maharishi Yoga Asanas on Mood States, Happiness, and Experiences during Meditation, International Journal of Yoga, Vol. 11, št. 1, januar – april 2018, str. 66 – 71. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/
29343933/
.