Vsak med nami ve, da je zdrava prehrana temelj zdravja, zadovoljstva in dobrega počutja. To učita tudi ajurveda in sodobna dietetika ter nutricionistika. Se pa nasveti in priporočila o tem, kaj je zdrava prehrana, razlikujejo od strokovnjaka do strokovnjaka. Tako se lažje strinjamo glede tega, kaj je zdravo, kot glede tega, kaj ni zdravo, saj smo omejeni s svojimi navadami ter predvsem kulturnimi, verskimi ali družbenimi predsodki.

Medtem ko eni strokovnjaki trdijo, da je za uravnotežen obrok nujno zaužiti tudi živalske sestavine (meso, jajca, mleko …), drugi pravijo, da ni nikakršne potrebe po tem, da bi se sodoben človek prehranjeval z živalsko hrano.

Podobno lahko zasledimo pri ajurvedi. Medtem ko eni ajurvedski strokovnjaki nimajo pomisleka pri uporabi živalskega mesa za potrebe prehranjevanja, drugi menijo, da z vidika doseganja in ohranjanja zdravja ni nikakršne potrebe po tem, da bi uživali hrano živalskega izvora.

Ajurveda na splošno visoko ceni vrednost živalskega mleka, a drugi ajurvedski strokovnjaki trdijo, da človek za ohranjanje zdravja ne potrebuje živalskega mleka in da lahko prednosti mleka pridobimo tudi iz drugih virov. Še posebej, ker je večina mleka pridobljena z nasiljem do krav mlekaric in zato uživanje takšnega produkta v ničemer ne prispeva k duhovni rasti posameznika.

Spoznajte ajurvedski eliksir nesmrtnosti, Amrit Kalash, ki je najbolj slaven prehranski preparat. Preverite, zakaj!

Zato se bomo na tem mestu osredotočali tudi na prehransko sočutje in znanstveni razum ter dokaze, da ni nikakršne potrebe za uživanje živalske hrane. Britanska zveza za dietetiko trdi, da »dobro načrtovana veganska prehrana podpira zdravo življenje ljudi v vseh starostnih obdobjih«.

Isto trdi Harvard School of Public Health, ki pravi, da je »veganska hrana zdrava, prehransko ustrezna in lahko koristi zdravju pri preprečevanju in zdravljenju nekaterih bolezni«. In tako naprej, da ne naštevamo vseh institucij, raziskav ali študij, ki so ugotavljale tisto, kar je človek v svoji zgodovini že spoznal.

Danes bi res težko našli znanstveni dokaz, da uravnotežena rastlinska prehrana ni ustrezna prehrana, boste pa slišali kar nekaj žal tudi slovenskih »strokovnjakov«, ki v to dvomijo. Kdo ve, ali ti »strokovnjaki« ne berejo raziskav ali pa so omejeni s svojimi navadami in kulturnimi, verskimi ali družbenimi predsodki.

Kakšno hrano jesti po ajurvedi?

Ajurveda priporoča, da se prehranjujemo s svežo in sveže pripravljeno hrano, ki je zrasla v okolju, v katerem živimo. Poleg tega je pomembno, da se vedno odločimo za hrano, ki ustreza naši individualni telesni zgradbi – doši. Katera doša ste, lahko na hitro ugotovite na tej povezavi, za verodostojnost in gotovost pa priporočam, da to ugotovi ajurvedski zdravnik.

Ajurveda odsvetuje mrzlo, postano hrano, saj je ta hrana mrtva, hranilno manjvredna in težka. Svetuje pa, da je hrana topla, saj je topla hrana lahko prebavljiva in pomaga organizmu pri prebavi. Prav tako (ostankov) hrane ne pogrevajte, saj takšna hrana ni primerna za vaš organizem.

Ne pogrevajte ostankov hrane, ker ta hrana ni (več) primerna za vaš organizem. Ostanke hrane raje odvrzite na kompost.

Ajurveda tudi odsvetuje zamrznjeno, konzervirano in predpripravljeno hrano, saj ne nosijo dovolj hranilne vrednosti ali pa so preveč kalorične in vsebujejo preveč neprimernih dodatkov, da hrana ohranja »svež« in povabljiv videz.

Če se boste držali načela, ki ga zagovarjamo na Extraveganzi – sezonsko, lokalno, sveže, ekološko in sočutno – boste na dobri poti ohranjanja zdravja in odganjanja bolezni.

Kako jesti?

Čeprav vsi mislimo, da vemo, kako jesti, se tega običajno ne držimo. Ajurveda ima namreč kar nekaj priporočil, kako razporediti obroke tekom dneva. Naštel bom le nekaj osnovnih, ki jih je dobro upoštevati.

Ajurveda svetuje, da med hranjenjem sedite. Ne prehranjujte se med hojo ali stoje in med pogovorom. Vzemite si čas za hrano, saj bo podprla vaš organizem in zdravje. Jejte v miru, ne debatirajte in ob tem ne rešujte sveta, saj bodo tegobe sodobnega sveta že počakale na vaše rešitve. Med kosilom ne glejte televizije, ne berite časopisov ali knjig. Ne brskajte po telefonu ali računalniku.

Bodite spoštljivi do hrane in prehranjevanja, tako kot ste spoštljivi do samega sebe.

Če ste pred kosilom čustveno vzburjeni, ker ste se z nekom prepirali, se prej umirite. Stres vpliva na slabšo prebavo in slabšo absorpcijo hranilnih snovi. Poskrbite, da jeste v prostoru, kjer se počutite varno in prijetno, in bodite pozorni, da je prostor dovolj svetel in čist, tako kot naj bi bila čista vaša duša. Prehranjujte se zavestno, uživajte v hrani. Naj bo vsak grižljaj vaš osebni doprinos k zdravemu telesu in ne zgolj še en obrok v dnevu.

Če je le mogoče, se ne prehranjujte sami, ampak jejte skupaj z družino (ali partnerjem ali prijatelji), uživajte v hrani in bogastvu njenih okusov, tako kot uživate v družbi ljubljenih oseb ali družine.

Rastlinska hrana je zaradi bogastva okusov, barvitosti in arome idealna hrana za stimulacijo prebavnih sokov in vzbujanja teka. Omogoča uživanje v izjemno raznolikih teksturah, poleg tega pa od nas ne zahteva, da smo v pripravi kosila vešči kot kakšni francoski chefi.

Uživajte v rastlinski hrani skozi vse leto, vzemite si čas za obrok, prehranjujte se v skladu z letnimi časi in predvsem jejte takrat, ko ste lačni.

Kaj je lepšega od sveže utrganega paradižnika z domačega vrta ali sveže nabranih zelišč, ki jih dodamo jedem! Hrano si postrezimo v imenitnih posodah in krožnikih, s skromnimi količinami hrane se pogostimo kot kralji in kraljice, zahvalimo se naravi za hrano, ki bo pomagala odganjati bolezen in imela zgolj pozitiven učinek na naše zdravje.

Na kaj še bodite pozorni?

Ne jejte preobilnih obrokov, temveč raje male porcije. Ne preskakujte obrokov, temveč nahranite svoje telo, ko začutite lakoto. Hrano dobro prežvečite, saj s tem pomagate telesu pri prebavi. Nikar se prenajedati, vaš želodec pa naj bo poln do največ 75 %.

Ajurveda svetuje, da jeste vedno ob istem času. Lastnost pite je med drugim tudi to, da igra pomembno vlogo pri prehranjevanju oz. prebavi. Ker je pita najbolj aktivna med 10. in 14. uro, je to tudi najbolj primeren čas, da si vzamete trenutek za obed. Prehranjevanje skladno z vašo naravo oz. došo je odličen recept za odpravo zdravstvenih težav ali za ohranjanje in podpiranje vašega zdravja.

Zdravje in dolgo življenje nista igra na srečo, ki smo je deležni ob rojstvu. Spoznajte 7 ajurvedskih nasvetov za dolgo in zdravo življenje.

Kolikokrat dnevno oz. koliko obrokov dnevno je priporočeno zaužiti, je običajno spet odvisno od vaše doše. Za posameznike s prevladujočo pita došo je denimo značilno, da so dovolj trije krepki obroki, med katerimi je lahko tudi do pet ur razlike. Medtem pa je za posameznike s prevladujočo vata konstitucijo značilno, da bodo pojedli več obrokov (pet obrokov) dnevno, približno na vsake tri ure.

Zdaj je mogoče bolj jasno, zakaj lahko nekateri posamezniki pojedo praktično kar koli, ne da bi si povzročili kakšne posebne zdravstvene/prebavne težave. Na drugi strani pa so tisti, ki so zelo občutljivi, saj jih zmoti vsako ajdovo zrno ali kapljica olja. Ne glede na to, v kateri skupini se prepoznate, pa je najpomembnejše ajurvedsko priporočilo, da prisluhnete sebi in svojemu telesu.

Viri

British Dietetic Association confirms well-planned vegan diets can support healthy living in people of all ages, British Dietetic Association, 7. avgust 2017, https://www.bda.uk.com/resource/
british-dietetic-association-confirms-well-planned-vegan-diets
-can-support-healthy-living-in-people-of-all-ages.html
.

Becoming a vegetarian, Harvard Medical School, april 2010, posodobljeno 15. aprila 2020. https://www.health.harvard.edu/
staying-healthy/becoming-a-vegetarian
.