Debelost je bolezen, kjer nakopičena telesna maščoba v telesu pomeni tveganje za nastanek bolezni. Opredeljujemo jo z indeksom telesne mase (ITM/BMI), ki presega 30 kg/m2. V teoriji je bila debelost spoznana za bolezen že leta 1948, ko je Svetovna zdravstvena organizacija (WHO) uvrstila debelost na seznam mednarodne klasifikacije bolezni (International Classification of Diseases).

V zadnjem stoletju je debelost postala izjemno kompleksen medicinski problem, saj vpliva na razvoj drugih bolezni in povečuje tveganje za nastanek pridruženih bolezni. Debelost je tudi velik zdravstveni in družbeni problem, saj prinaša povečane stroške zdravstvene oskrbe za družbo, zmanjšuje kvaliteto življenja posameznika in skrajšuje življenjsko dobo.

Debelost na svetovni ravni se je od leta 1975 do danes skoraj potrojila. V raziskavi iz leta 2016 so ugotovili, da se skoraj 2 milijardi odraslih (starih 18 ali več let) spopada s prekomerno telesno težo. Kar 650 milijonov od teh pa je bilo predebelih.

Raziskave kažejo, da lahko že kratkotrajna vadba vpliva na metabolite v krvi, ki vplivajo na razvoj bolezni. Preverite, kako že 12 minut vadbe koristi zdravju!

Indeks telesne mase (ITM/BMI): kaj pomeni prekomerna telesna teža in kaj debelost?

Pojma prekomerna telesna teža in debelost sta definirana z indeksom telesne mase. Indeks telesne mase (ITM, angl. BMI, body mass index) je antropološka mera, definirana kot telesna masa v kilogramih, deljena s kvadratom telesne višine v metrih (kg/m2).

Idealna, zdrava telesna teža primerno prehranjenega odraslega znaša med 21,4 in 25,6. Če je indeks telesne mase pod 18,5 (ITM ≤ 18,5), pomeni podhranjenost, indeks telesne mase nad 24,9 (ITM ≥ 24,9) pa prehranjenost.

Če odgovorim na vprašanje iz naslova. Indeks telesne mase nad 25 (ITM ≥ 25) pomeni prekomerno telesno težo. Če pa je indeks telesne mase nad 30 (ITM ≥ 30), pa to pomeni debelost. Vse, kar je nad 35 ITM, pa že pomeni ekstremno debelost.

Podhranjenost

do 18,4

Normalna masa

od 18,5 do 24,9

Prekomerna masa

od 25 do 29,9

Debelost

od 30 do 34,9

Ekstremna debelost

35 in več

Podhranjenost

Normalna masa

Prekomerna masa

Debelost

Ekstremna debelost

do 18,4
od 18,5 do 24,9
od 25 do 29,9
od 30 do 34,9
35 in več

POMEMBNO

Še en kriterij je pomemben, ko govorimo o debelosti in skrbi za zdravje. To je obseg okoli trebuha. Ugotovljeno je bilo, da maščevje okrog trebuha pogosto povzroči več zdravstvenih težav kot maščevje v drugih delih telesa.

Določeno je, da je zdravstveno dopusten obseg pasu pri moških, ki še ne ogroža njihovega zdravja, največ 94 cm. Pri ženskah je zdravstveno sprejemljiv obseg pasu določen pri 80 cm. Obseg pasu sicer izmerimo med spodnjim robom področja reber in črevnično kostjo, kar pomeni nekje okoli višine popka.

Skrbeti bi nas morala epidemija debelosti

V razvitem svetu smo priča epidemiji debelosti, saj je najpogostejša kronična presnovna bolezen. Debelost ne izbira po spolu ali letih, saj prizadene tako moške in ženske, starejše in mlade, kot tudi otroke.

Leta 2020 je imelo kar 39 milijonov otrok, mlajših od 5 let, prekomerno telesno težo ali so bili predebeli. Potrebno pa se je zavedati, da je debelost hkrati epidemija, ki jo lahko preprečimo.

Veste, kolikšen je priporočen odmerek gibanja za otroke? Preverite, koliko gibanja in spanja priporočajo strokovnjaki otrokom do 5. leta starosti

Predavatelj William PT James pravi, da vlade po svetu danes priznavajo, da sodoben način življenja zagotavlja ohranjanje in stopnjevanje epidemije debelosti. Vendar pa vlade niti Svetovna zdravstvena organizacija (WHO) ne vedo, kako se aktivno vključiti v spreminjanje družbenega okvira za spodbujanje telesne aktivnosti in preoblikovanje prehranskega sistema, ki bi vključeval visoko hranljivo, polnovredno hrano.

Zato je nujno, da SAMI postanemo glasniki zdravega načina življenja. Potrebno je spremeniti življenjske navade, postati aktiven in pričeti spoštovati svoje zdravje. Imate dovolj motivacije in volje, da presežete slabe navade?

Najpogostejše bolezni, ki jih debelost povzroča, so:

  • bolezni srca in ožilja,
  • sladkorna bolezen (diabetes),
  • visok krvni tlak in
  • oblike raka.

Razlogi za debelost so različni. Najpogosteje je debelost povezana:

  • z neaktivnim načinom življenja (premalo ali nič telesne aktivnosti),
  • s slabimi prehranjevalnimi navadami (preveč neprimerne, neustrezne hrane),
  • z genetskimi dejavniki.

Genetski dejavniki ne pomenijo, da so vam (stari) starši podelili vstopnico za titulo najdebelejšega fantka ali deklice v razredu. Pomeni pa, da se vaš organizem zaradi skupka določenih dejavnikov slabše spopada z vzroki, ki bi/so v vašem primeru pripeljali do debelosti.

Obstajajo pa tudi specifični faktorji, ki vplivajo na debelost. Takšen primer je denimo izpostavljenost specifičnim okoljskim toksinom. Po ugotovitvah raziskovalcev naj bi bila eden od vzrokov za debelost tudi kemikalija bisfenol A (BFA), prisotna v plastenkah in stekleničkah za dojenčke, ki lahko preide iz plastike v živila. A izpostavljenost BFA ne vodi nujno in zagotovo k debelosti, temveč le poveča verjetnost zanjo za 31 %.

Kako premagati debelost?

Prav navedeni vzroki, ki pripeljejo do debelosti, so pot do rešitve. Zato postanite aktivni. Raziskave kažejo, da ima telesna aktivnost velike koristi na zdravje. Spremenite življenjski slog in navade ter sprejmite odgovornost za svoje zdravje.

  • Pričnite z aktivnim preživljanjem prostega časa.
  • Gibajte se.
  • Jejte polnovredno hrano, sadje in zelenjavo, ki vsebuje obilo hranil in vlaknin.
  • Izogibajte se procesirani, predpripravljeni hrani.
  • Veliko debelih otrok ostane debelih tudi v odrasli dobi. Zato spreminjajte svoje navade in bodite zgled svojim otrokom.
  • Hrana naj bo prehranjevanje in užitek, ne pa vir čustvene tolažbe, ko se počutite ranljivi. Ne prenajedajte se.
  • Shujševalna dieta je neučinkovita na dolgi rok, če ne spremenite tudi svojih navad.
  • Poučite se o zdravih prehranjevalnih navadah in vzpostavite odnos do hrane.

Viri

William PT James, WHO recognition of the global obesity epidemic, International Journal of Obesity, Vol. 32, 2008. Str. S120–S126. https://www.nature.com/articles/ijo
2008247.pdf?origin=ppub
. Prenesite PDF.

WHO, Obesity and overweight, 6. junij 2021, https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/obesity-and-overweight.

Epigenetske spremembe in debelost, http://wiki.fkkt.uni-lj.si/index.php/Epigenetske_
spremembe_in_debelost