Kako okrepiti imunski sistem na naraven način

Se vaš otrok vrača v vrtec ali šolo? Se sami želite zaščititi pred prehladi, ki razsajajo v službi? Preverite naravne načine, kako okrepiti imunski sistem cele družine.
imunski sistem kako okrepiti naraven način extraveganza

Veliko staršev opaža, da so njihovi otroci, pa tudi oni sami, čez poletje bolj zdravi kot čez leto. To dejstvo lahko pripišemo različnim dejavnikom, vsekakor pa velja, da nas ob koncu poletja večina začne razmišljati, kako okrepiti imunski sistem – predvsem imunski sistem našega otroka, da se ob vrnitvi v vrtce in šole ne bomo spet znašli v začaranem krogu ponavljajočih se bolezni. Se rešitev skriva v imunskih pripravkih in drugih dodatkih? Ali je k problemu treba pristopiti bolj celovito?

Bakterije in virusi so povsod okrog nas in hkrati tudi velik del nas, zatorej ni smiselno, da se jim izogibamo za vsako ceno, bijemo bitke proti njim ali se jih bojimo.

Namesto tega je bolje živeti zdravo in poskrbeti, da naše telo ni nasičeno s toksini ter utrujeno od stresnih dejavnikov, saj nam to zagotavlja dobro odpornost telesa. Če želimo, da naše obrambne moči delujejo optimalno, moramo v prvi vrsti poskrbeti, da redno odvažamo strupe iz telesa.

Več napotkov za nežno razstrupljanje lahko najdete v prispevku 8 enostavnih načinov za nežno razstrupljanje telesa.

Z dobro skrbjo zase, tako fizično kot psihično, imamo torej najboljše zagotovilo za dobro odpornost. Hkrati pa bomo tudi dober zgled svojim otrokom.

Resnica je namreč ta, da so virusi in bakterije le semena, ki vzklijejo na rodnih tleh. Njihovo vzklitje torej ni toliko odvisno od letnega časa kot od ustreznih pogojev, ki jih mikrobi potrebujejo za svojo rast. Poleti so naša telesa odpornejša, saj se veliko gibamo na svežem zraku, svojo kožo izpostavljamo soncu, kar poveča tvorbo vitamina D, uživamo več sezonskega in svežega sadja ter zelenjave, hkrati pa dolgi sončni dnevi poskrbijo tudi za boljše psihično počutje. Vse omenjene komponente pripomorejo k temu, da naše telo čez poletje ni idealen prostor za prekomeren razvoj bakterij. Slednje pa se lahko v hladnejših in krajših jesenskih dneh hitro spremeni, če na redni bazi ne skrbimo za naše fizično in psihično zdravje.

Naš zunanji in notranji svet sta tesno povezana in skupaj predstavljata tisto, čemur pravimo zdravje. Zato je treba temelje zdravja zgraditi na več nivojih bivanja. Poglejmo podrobno nekaj ključnih dejavnikov, ki so nam lahko v pomoč pri našem prizadevanju za trdnejše zdravje in posledično boljšo imunsko odpornost.

Psihični dejavniki

Tako odrasli kot otroci smo bolj ranljivi in podvrženi boleznim, če na nas negativno vpliva stres. Otroci so zelo dojemljivi za dogajanje v svojem okolju, vsekakor pa čutijo tudi naš stres. Po drugi plati imajo seveda tudi svoje preizkušnje in prelomnice, kot na primer vstop v vrtec ali šolo, selitev, povečanje družine …

Škodljivi vzorci obnašanja in negativne razvade prav tako lahko rušijo ravnovesje telesa in duha. Zato v prvi vrsti velja vpeljati v svoj vsakdan navade in tehnike, ki nas umirijo, sprostijo in poglobijo naš stik znotraj družine.

Spremembo lahko naredi že preprosto gibanje na svežem zraku v vseh vremenskih pogojih, zagotavljanje zadostne količine spanja in počitka, ki ju potrebuje naše telo, ter omejitev časa, ki ga preživimo pred elektronskimi napravami. Prav izpostavljenost električnemu smogu lahko spremeni naravni pretok energije v našem organizmu.

Obstaja več tehnik sproščanja, ki našemu telesu in duhu zelo prijajo. Z malo domišljije lahko naučite uporabljati določene tehnike meditacije in sproščanja tudi svoje otroke. S preprostimi dihalnimi tehnikami, zabavnimi asanami joge ali meditacijo v obliki pravljice, lahko dosežemo ogromne spremembe.

Pomen prehrane

Konvencionalna hrana je osiromašena z vitamini in hkrati polna aditivov in pesticidov. Kot takšna bremeni naše telo s toksini, kar na dolgi rok pomeni slabši imunski odziv telesa, saj je le to že obremenjeno z izločanjem strupov.

Ena od sestavin, ki jo velja posebej izpostaviti, saj ima izrazito negativen vpliv na naš imunski sistem, je sladkor. Sem spadajo tudi njegovi derivati, npr. fruktozni sirup. Dodani so v večino predpripravljenih sladkih kot tudi slanih jedi. Raziskave kažejo, da po uživanju sladkorja in sladkarij naš imunski sistem več ur ostane ohromljen.[i] Visok nivo sladkorja v krvi močno zmanjšuje sposobnost belih krvničk za boj zoper viruse in bakterije.

Glede na podatke, ki so nam na razpolago, velja razmisliti o tem, da iz svoje prehrane in prehrane svojih otrok črtamo rafiniran sladkor in predelano hrano, ki prav tako vsebuje visok nivo sladkorja. Med najbolj spornimi so bonboni, keksi in drugi sladki prigrizki, pa tudi napitki, kot so gazirane pijače, obarvani sokovi ter sladki čaji.

Tukaj velja omeniti, da tudi enostavni ogljikovi hidrati, kot so bel kruh in drugi pekovski izdelki iz bele moke, močno prispevajo k povečanem vnosu sladkorja v organizem, saj se med prebavo hitro pretvorijo v glukozo.

Če pogledamo z druge plati, velja slediti naravi in hrani, ki nam jo ta ponuja v določenem letnem času. Sezonska, sveža in raznolika prehrana je temelj, na katerem velja graditi.

V hladnejših mesecih ne smemo pozabiti tudi na primerno hidracijo telesa. Predvsem težave z dihali pri manjših otrocih se povezujejo s premajhno količino popite vode.  Ko nas zebe, rajši posegamo po toplih napitkih in pozabljamo na uživanje zadostne količine vode, ki je lahko topla ali mlačna, če nam to bolj prija.

Fermentirana živila in napitki

Prva obrambna linija leži v našem črevesju. To je prva meja, na kateri imunski sistem postavi svojo obrambo in tu se nahaja 70% obrambnih celic. Zato je eden najbolj učinkovitih ukrepov za dvig imunskega sistema prav krepitev črevesne flore, tj. krepitev dobrih bakterij v našem črevesju.

Za vnos dobrih bakterij v naše telo lahko poskrbite z uživanjem fermentiranih živil in napitkov, kot sta kombuča in vodni kefir. Tukaj najdete preverjen recept za obe zdravilni pijači.

Ob tem je izrednega pomena, da uživamo naravno, ekološko in nepredelano hrano, ki bo vnesenim bakterijam pomagala rasti. Hrana naj bo bogata tudi z vlakninami, ki jih vsebujejo predvsem sadje, zelenjavo, semena in stročnice. Predelana hrana, polna toksičnih primesi, namreč uničuje dobre bakterije in dela nered v črevesju.

Kadar naše črevesje potrebuje močnejšo podporo, še posebej pa ob črevesnih boleznih, zaprtju ali jemanju antibiotikov, lahko posežete tudi po kvalitetnih probiotičnih pripravkih.

Uporaba eteričnih olj

Eterična olja so koncentrirani izvlečki rastlin, ki lahko pomagajo našemu telesu v borbi z virusi in bakterijami ter kot preventiva za dvig imunske odpornosti. Imajo zelo visoko vibracijo, ki dviguje frekvenco našega telesa in s tem pripomorejo imunskemu sistemu, da lažje opravlja svoje delo.

Pri njihovi uporabi velja paziti, da uporabljamo le kvalitetna ekološka eterična olja, terapevtske kvalitete. Olj nikoli ne uporabljamo oralno brez posveta s strokovnjakom. Pred nanašanjem na kožo jih razredčimo v baznem olju, npr. kokosovem, mandljevem, olivnem … Splošno pravilo je, da v 10 ml baznega olja dodamo 3-5 kapljic eteričnega olja, za uporabo pri odraslih. Pri uporabi se vsekakor velja držati pravila manj je več.

Če jih nameravate uporabiti na otrocih, se vedno pozanimajte, katera olja so primerna in dovolj blaga. [ii] Za dvig imunskega sistema in hkrati za podporo ob bolezni odraslih in otrok, se odlično obnesejo olja, kot so sivka, čajevec, limona in evkaliptus radiata. Eterični olji čajevca in limone imata protimokrobno delovanje in krepita imunski sistem. Sivka je mama med eteričnimi olji, ki nas pomiri, sprosti in krepi naš imunski sitem. Eterično olje evkaliptusa (vrsta radiata) deluje antibakterijsko in hkrati odpira dihalne poti ter pospešuje izločanje sluzi, zato je prva izbira v času prehladov.

Mešanico eteričnih olj lahko uporabljamo za aromaterapijo v difuzorju, razredčene v vodi lahko poškropimo po prostoru, da preprečimo širjenje okužb, ali pa jih redčimo v olju in uporabimo kot mazilo za podplate in prsni koš. Redčena olja lahko hranimo v roll-on embalaži za lažje nanašanje. Če nam je bolj všeč oblika krem, uporabimo karitejevo maslo, v kombinaciji z oljem, da dobimo bolj kremno teksturo mazila. Od olj ne uporabljamo kokosovo olje, saj le to hladi telo in ni primerno za nanašanje v hladnejših mesecih.

Mazilo za podplate in prsni koš

(primerno za otroke po 2. letu starosti)

50 ml baznega olja (45 ml karitejevega masla in 5 ml jojobinega ali olivnega olja)
5 kapljic eteričnega olja sivke
5 kapljic eteričnega olja čajevca
3 kapljic eteričnega olja evkalipta radiata
2 kapljic eteričnega olja limone

Priprava

Karitejevo maslo prelijemo z jojobinim oljem, v katerega smo predhodno nakapali izbrana eterična olja in premešamo z električnim mešalnikom, da dobimo kremasto teksturo. Hranimo v temnem, steklenem kozarcu.

Uporaba

Mazilo vsako jutro in/ali večer dobro vtremo v podplate odraslih in otrok. Ob prehladu in bolezni ga vmasiramo tudi v predel prsnega koša.

Rastline, ki so nam lahko v pomoč

Tudi določene rastline lahko pripomorejo k temu, da bo naše telo bolj odporno.

Ena vrst rastlin, ki nam lahko pomagajo okrepiti imunski sistem, so adaptogeni, med katere prištevamo rožni koren, ašwagando, mačji krempelj, gobe reishi, gobe chaga in druge.

Adaptogene so uporabljali že v tradicionalnih medicinah, saj podpirajo celoten organizem in med drugim uravnavajo delovanje imunskega sistema. Poleg fizične podpore pa so zelo koristni tudi v borbi proti stresu, saj nam pomagajo, da se lažje prilagodimo v za nas stresnih situacijah.

Druga rastlina na katero velja pomisliti je ameriški slamnik, ki se ga lahko uživa tudi dlje časa npr. več tednov. [iii] Naše telo drži v pripravljenosti in omogoči hitro ukrepanje obrambnih sil, da ne zbolimo.

Njegova uporaba je varna tudi pri otrocih. Iz ameriškega slamnika lahko pripravite čajno mešanico, v katero dodate še pelin in/ali poprovo meto. Dve žlički mešanice prelijemo s skodelico vrele vode in pustimo stati deset minut. Dnevno popijemo dve skodelici čaja, pred jedjo.

Ingver spodbuja metabolizem in krepi imunski sistem. Na različne načine ga lahko vključite v svojo prehrano npr. v solatni preliv ali omako za testenine. Dobro pa se obnese tudi kot del sveže stisnjenih sokov ali smutijev. Na takšen način ga lahko ponudite tudi otrokom.

Sok aloe vere je še en učinkovit pripravek, ki ima poleg drugih blagodejnih učinkov na naše telo, tudi zelo pozitiven vpliv na celice imunskega sistema.

Masaža žleze imunskega sistema

Usklajevalec našega imunskega sistema je žleza timus. Nahaja se na zgornjem delu prsnice in pri večini ljudi v času pubertete zakrni. Nekateri viri trdijo, da z nežno masažo predela timusa, nekaj minut na dan, tako pri odraslih kot otrocih, lahko spodbudimo njegovo delovanje in s tem izboljšamo delovanje imunskega sistema.

Dajte telesu dovolj časa za okrevanje

Če vas kljub vašemu trudu in skrbi doleti bolezen, je ključnega pomena, da svojemu telesu omogočite dovolj časa za okrevanje. To seveda velja tudi za naše otroke, ki se prav zaradi prehitre vrnitve v šole in vrtce, lahko znajdejo v začaranem krogu bolezni.

Faza okrevanja naj bi praviloma trajala še enkrat toliko kot bolezen sama. V tem času telo, kljub izboljšanju počutja, še vedno potrebuje počitek. Predvsem pa vsaka bolezen oslabi naš imunski sistem, ki potrebuje čas in podporo, da se postavi nazaj. Tako nam vsa preventiva prav nič ne koristi, če izpustimo ta ključni korak.

Žal živimo v času, ko to ni vedno lahko izvesti, saj družba od nas zahteva čim hitrejšo vrnitev na delovno mesto. A cena za to se pogosto odraža na našem zdravju.

Opombe

[i] Več informacij najdete v knjigi Fat Chance: The Hidden Truth About Sugar, Obesity and Disease (2014), avtor dr. Robert Lustig.

[ii] Nekaj opozoril za varno uporabo eteričnih olj pri otrocih: http://www.thebarefootdragonfly.com/can-i-use-essential-oils-on-my-baby/

[iii] Študija o uporabi ameriškega slamnika: https://www.hindawi.com/journals/ecam/2012/841315/

Delite objavo s prijatelji

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on email
Email

Odkrijte podobne objave

EXTRA NOVICE

Vam je všeč objava?

Prijavite se na extra novice in prejmite ekskluzivno vsebino za bralce z dobrim okusom.

Več o avtorju

Sodelujte in napišite svoj komentar.

Živjo. To je extraveganza.

Spletni portal za bralce z dobrim okusom.

Spletna stran za svoje delovanje in spremljanje analitike uporablja spletne piškotke. S pregledovanjem strani se strinjate z njihovo uporabo.​