Kako otroku približati zelenjavo

Tudi vaš otrok ne mara zelenjave? Za vas smo pripravili kar nekaj predlogov, ki jih starši lahko poskusite, da bosta tudi zelenjava in naš otrok postala boljša prijatelja.
otroci zelenjava extraveganza

Zelenjava je polna vitaminov, mineralov ter potrebnih vlaknin in kot taka pomemben dejavnik vsakega zdravega prehranjevanja in načina življenja. A otrokom je za to prav malo mar. Oni vedo samo, da je ne marajo. Pa naj bo zato, ker je zelena, slabega okusa, čudnega vonja ali pač na splošno izgleda sumljiva. Otrok ve, kaj hoče in še bolj česa noče. A dobra novica je, da obstaja kar nekaj stvari, ki jih starši lahko poskusimo, da bosta tudi zelenjava in naš otrok postala boljša prijatelja.

Otroci imajo raje sladke okuse.

To naj bi izhajalo iz dejstva, da je materino mleko – kot otrokova prva hrana – sladko. Tako se lahko s težavo odklanjanja zelenjave srečate že pri uvajanju goste hrane. To pa seveda ne pomeni, da velja kar obupati. Velja pa, da otroka s hrano nikoli ne silimo. Ponujamo mu hrano, ki mu je všeč in jo lažje sprejema, na nove okuse pa ga navajamo postopoma. Ponudimo jih večkrat in na različne načine. Sadje in zelenjavo lahko skombiniramo v okusne kašice in s tem ohranimo sladek podton. Predvsem pa pustimo, da otrok raziskuje in odkriva zelenjavo s svojimi drugimi čutili. Četudi še ni pripravljen, da jo poje.

NAMIG: Za prve zelenjavne okuse izbirajte zelenjavo, ki je sladkobnega okusa npr. korenje, muškatna buča, sladki krompir. Tako imate več možnosti za uspeh.

Naj otrok izbere.

Tako kot odrasli raje jemo eno vrsto zelenjave in ne maramo druge, so tudi otroku nekatere vrste bližje kot druge. Vsekakor pustite, da izbere sam. Da vam pove, kaj mu je všeč in česa ne mara. Ne zaženite panike takoj, ko otrok zavrne zelenjavo na svojem krožniku. Če bo ves čas poslušal, kako zdravo in nujno je, da jemo zelenjavo, bo dobil občutek, da njegovo mnenje nima prave teže. To pa bo njegov odpor le še poglobilo. Otrok bo zasedel obrambni položaj in vsi vaši poskusi bodo propadli.
Zato mu dajte rajši vedeti, da cenite njegov okus in spoštujete njegove odločitve.

Skupaj z njim poskušajte najti vrsto zelenjave, ki jo ima  rad. Odkrijte, ali ima rajši kuhano, pečeno ali presno zelenjavo. Jo rad je v solati ali ima rajši omake in kremne juhe. Ne mara zelenjave zaradi njene barve ali okusa. Vse to bo obrodilo več sadov kot konstantne pridige, kako zdravo in pomembno je, da jemo zelenjavo.

Jemo z vsemi čutili.

Čeprav je okus tisto, na kar najprej pomislimo, ko nam kdo omeni hrano, to ni edino čutilo, s katerim jemo. Zato pustite otroku, da zelenjavo odkriva skozi vsa svoja čutila. Raziskujte skupaj z njim in mogoče boste tudi vi odkrili, da ste z vašo zelenjavo poglobili odnos. Z otrokom različne vrste zelenjave povohajta in se pogovarjajta o tem, kako diši. Ima kuhana zelenjava isti vonj kot surova ali pečena? Kako zelenjava izgleda, kakšne barve je? Jo otrok lahko nariše in pobarva s pravo barvo? Kakšna je zelenjava na otip? Je trda ali mehka? Je kuhana zelenjava ista na otip kot surova?
Kaj pa okus? Lahko otrok opiše okus, mu je všeč in zakaj? Kateri okusi otroku niso všeč?

NAMIG: Z otrokom lahko zelenjavo raziskujeta tudi z zavezanimi očmi, kar še poglobi naše čute. Naj otrok poskuša ugotoviti, katero zelenjavo tipa, vonja in okuša. Naj bo raziskovanje del igre, ob kateri se oba zabavata in sprostita.

Ostanite sproščeni.

Naj se sliši še tako težko. A največ boste naredili, če se boste s težavo spoprijeli igrivo in z dobro voljo. Vsak starš občuti skrb, ko otrok zavrača hrano, ki je zelo pomembna za njegovo rast in razvoj. A sprejeti moramo dejstvo, da ima vsak otrok svoj okus za hrano in svoje prehranske ritme, ki lahko zelo nihajo. Če otrok v nekem obdobju strogo zavrača zelenjavo, ni nujno, da jo ne bo maral tudi kasneje v življenju. Če danes noče poskusiti brokolija ali cvetače se lahko zgodi, da bo čez en teden brez problema pojedel isto zelenjavo. Predvsem pa se moramo zavedati, da otrok povezuje hrano tudi s čustvi. Zato moramo kot starši poskrbeti, da bo vzdušje za našo jedilno mizo sproščeno in prijateljsko. Da bosta miza in kuhinja prostor, kjer se družimo in skupaj ustvarjamo dobro hrano in dragocene spomine. Prav tako naj bo obrok neke vrste obred. Čas, ko ne hitimo, se pogovorimo o kakšni zanimivi temi in se nasmejimo. Predvsem pa uživamo v okusu hrane, ki smo jo pripravili. Vse to bo otroku pomagalo, da bo ob hrani in novih okusih bolj sproščen in odprt.

Starši smo najboljši zgled.

Najbrž ste že opazili, da vas otroci ves čas opazujejo. In čeprav slišijo in si zapomnijo le del tistega, kar jim poveste, zelo dobro vedo, kaj počnete in kdaj kršite svoja pravila. Zato bodite pripravljeni z njimi tudi vi poskusiti novo zelenjavo ali poiščite nove jedi, ki jih lahko iz neke zelenjave pripravite. Naj otrok vidi, da uživate v zelenjavi, njeni pripravi in okusnih krožnikih.

Dovolite, da celo okušajo hrano z vašega krožnika, saj je ta v njihovih očeh veliko bolj zanimiv kot njihov. Raziskujte skupaj z njimi, pogovarjajte se z njimi o tem, kaj kuhate in na kakšen način. Povejte mu, katero zelenjavo imate radi in zakaj. Ter tudi, če katere ne marate. Naj ve, da je tudi to, da nam kakšna hrana ni všeč, povsem normalno.

NAMIG: Pomagate si lahko tudi z otrokovimi vrstniki ali starejšimi sorojenci, ki imajo radi zelenjavo. Če jo bodo ti z veseljem pojedli in celo pohvalili, imate več možnosti, da jo bo želel poskusiti tudi vaš otrok.

Naj otrok vrtnari z vami.

Skupaj s svojim otrokom raziščita, od kje dobimo zelenjavo in kako le ta zraste. Če imate doma vrt, lahko otroka vključite v delo na vrtu že od samega začetka. Pokažite mu semena in povejte, iz katerega zraste katera zelenjava. Naj vam pomaga posejati seme v zemljo ali naredi luknjo, v katero posadita sadiko zelenjave. Kupite mu lahko njegovo orodje, s katerim vam bo pomagal zelenjavo okopavati. Skupaj poskrbita za to, da bodo sadike vedno imele dovolj vode, in opazujta, kako rastejo. Bodita pozorna na to, če rastlina cveti in na kakšen način se razvije plod. Otroku povejte, katere dele rastline jemo: liste, plodove, cvetove ali korenine. Ko so rastline primerne za obiranje, naj otrok z vami nabira zelenjavo, ki jo bosta pripravljala. Prva priložnost za okušanje novih okusov pa je lahko že kar na vrtu.

NAMIG: Otrok lahko zelenjavo, ki raste na vašem vrtu, nariše na list in skupaj spremljata njeno rast ter enkrat tedensko zapisujte, koliko je zrasla. Prav tako lahko skupaj nabereta kamne, jih pobarvata in na njih narišeta ali zapišeta imena rastlin (odvisno od starosti otroka). Otrok lahko s kamni nato označi vsako gredico, da se bo po vrtu lažje orientiral in spremljal rast rastlin in kasneje plodov.

V kolikor nimate svojega vrta lahko naredite manjši vrtiček na balkonu ali kar v koritu. Če pa vam za to zmanjkuje časa, lahko skupaj z otrokom obiščeta katerega od sorodnikov z vrtom. Prav tako otroka vzemite s seboj, kadar greste na trg po zelenjavo. Tudi tam se vam ponuja več kot dovolj priložnosti za raziskovanje in učenje.

NAMIG: Vrste zelenjave, ki dobro uspevajo v loncih in koritih so: paprika, češnjev paradižnik, solata (vrste, ki se režejo), rukola, blitva, stročji fižol, ohrovt in brstični ohrovt, por. V večjih loncih tudi bučke in korenje, ki ima najraje visok glinen lonec, da lahko zraste v globino. Poleg zelenjave lahko posadite tudi začimbnice in užitne cvetlice, na primer vijolice, ognjič, kapucinke in druge.

Kuhajte skupaj.

Tudi v kuhinji se vedno najde kaj, pri čemer lahko otroci sodelujejo. Večji otroci lahko mehkejšo zelenjavo narežejo, manjši lahko natrgajo liste za solato. Skupaj z vami lahko jed med kuhanjem premešajo. Medtem ko vi režete, lahko opazujejo in z očmi, vonjem in tipom raziskujejo zelenjavo. Lahko pa tudi samo sedijo na ali ob kuhinjskem pultu, se z vami pogovarjajo in vas opazujejo. Zapojte kakšno pesmico ali sestavite novo, morda na temo zelenjave. Ko je zelenjava kuhana (ali pa kar med kuhanjem), lahko poskusite, kakšen je okus. Otrok naj pomaga jed razdeliti na krožnike ali pripraviti mizo. Vse to bo pripomoglo k temu, da bo otrok raje poskusil, kar je pomagal pripraviti.

Zdravo je lahko tudi dobro.

Dandanes velja prepričanje, da če je nekaj zdravo, prav gotovo ni tudi dobro. Kar pa seveda ni nujno res. Več procesirane hrane kot otrok poje, bolj je njegov okus vajen močnih, preslanih in presladkih jedi. Zato mu včasih domača, sveža in zdrava hrana ni dobrega okusa. A tukaj lahko največ naredimo prav starši, da otroku ponujamo različne opcije zdrave hrane.

Včasih pomaga, če zelenjavo na krožniku lično zapakiramo, saj otroci jedo (tudi) z očmi. Morda boste razliko naredili že s tem, da boste hrano na krožniku postavili malo drugače ali dodali kakšne okraske iz zelenjave. Z malo domišljije lahko ustvarite prave mojstrovine.

Prav tako imajo otroci radi barve. Bolj barvit kot bo njihov krožnik, bolj jim bo zanimiv in privlačen. Ugotovite, kakšne barve zelenjave ima rad vaš otrok in katerih ne mara. Če ga motijo sumljivi koščki zelenjave v omakah ali juhah, si lahko na začetku pomagate s paličnim mešalnikom, da bodo jedi gladke. Otroci včasih zelenjavo raje pojedo, če je zvita v tortiljo, spečena v obliki polpeta ali zmerno dodana na pici.

Preverite našo formulo za enkratne zelenjavne polpete – en recept, neskončno različic. Tako lahko uporabite katero koli zelenjavo izbere vaš otrok.

Ne bojte se uporabiti začimb.

Začimbe so tiste, ki izboljšajo jedem okus. Pomagajo nam, da iz naše kuhinje še lepše zadiši ali pa, da naša jed dobi lepšo barvo. Prav tako pa imajo začimbe številne zdravilne učinke in so primerne za otroke po 1. letu njegove starosti, nekatere že prej. Zanimivo je, da začimbe vsebujejo veliko več določenih vitaminov kot zelenjava ali sadje. Tako najdemo v svežem peteršilju, drobnjaku, timijanu, baziliki in rožmarinu veliko večje vrednosti vitamina C, kalcija, železa, magnezija in kalija kot recimo v limoni, pomaranči ali papriki.[i] Torej lahko z dodajanjem začimb v jedi poskrbimo tudi, da bo otrok dobil prepotrebne vitamine in minerale.

Pri uporabi začimb bodite zmerni, saj ne želite, da njihov okus preveč prevladuje, izogibajte pa se premočnim ali pikantnim okusom. Prednost dajte ekološko predelanim začimbam ali gojite svoje na vrtu oz. balkonu.

Zelenjava malo drugače.

Zelenjavo lahko pripravite tudi na bolj izvirne načine. Eden takih načinov je prav gotovo uporaba zelenjave v sladicah. Pripravite lahko brownije s fižolom, korenčkovo pecivo, bučno torto in še kaj. Namen tega je, da bo bolj sladkosned otrok spoznal, da ima lahko tudi zelenjava zelo dober in sladek okus. In bo tako bolj odprt in pripravljen za raziskovanje.

Če ima vaš otrok rajši hrustljave stvari, lahko poskusite s pripravo čipsa iz kodrolistnega ohrovta, pastinaka, korenčka ali rdeče pese.

Vaše palačinke lahko z dodatkom špinače ali rdeče pese dobijo povsem novo dimenzijo in seveda barvo.

Če vaš otrok obožuje sadne zmešančke oz. smutije lahko med sadje dodata kakšen košček korenčka, rdeče pese ali zelenja. Ta ne bo bistveno spremenil okus napitka in večina otrok sploh ne opazi razlike.

Mogoče poskusite z zelenjavnimi namazi ali zelenjavnim pirejem. Možnosti je veliko. Treba je le najti tisto, ki bo najbolj všeč vašemu otroku.

Uporabite domišljijo.

Če otrok zavrača neko vrsto zelenjave zaradi barve in ne zaradi okusa, lahko vedno poskusite s tem, da uporabite otrokovo domišljijo v svoj prid in v njegovo dobro. Otroci obožujejo zgodbe o super junakih in nadnaravnih močeh. Tako lahko domišljiji pustite prosto pot in sestavljate zgodbe o tem, katera super moč se skriva v kateri zelenjavi in katera barva nas na to spomni. Tako lahko »ogabni« zeleni napitki postanejo napitki moči, po katerih tipamo, če so nam že kaj zrasle mišice, ali če sedaj, ko smo jih spili, že lahko skočimo višje ali dlje. Seveda to ne pomeni, da so napitki lahko slabega okusa. Nikakor ne. Poskrbeti moramo za to, da bo tisto, kar otroku ponudimo, v prvi vrsti okusno. 

In najpomembneje.

Sprejmite, da vaš otrok morda nekaj časa ne bo jedel zelenjave. Ne pridigajte, ne prepričujte in ne nagrajujte oz. kaznujte. Ne načenjajte te teme pri vsakem obedu in ob vsaki priložnosti. Ne zastrašujte otroka s tem, kaj se bo zgodilo, če ne bo jedel zelenjave. Otroku povejte, da bi si želeli, da bi mu bila zelenjava bolj všeč. Vse ostalo pa lahko storite skozi igro v času, ki ga preživite z otrokom.

Če ne okus zelenjave, mu bo prav gotovo všeč vajino druženje in raziskovanje. To pa bo prej ali slej pripeljalo tudi do tega, da bo začel uživati v okušanju. In če vaš otrok že ne bo vzljubil vse zelenjave, bosta našla vsaj kakšno vrsto ali način priprave, ki mu bo všeč.

Opombe

[i] USDA, National nutrition database for standard reference release 28.

Delite objavo s prijatelji

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on email
Email

Odkrijte podobne objave

EXTRA NOVICE

Vam je všeč objava?

Prijavite se na extra novice in prejmite ekskluzivno vsebino za bralce z dobrim okusom.

Več o avtorju

Sodelujte in napišite svoj komentar.

Živjo. To je extraveganza.

Spletni portal za bralce z dobrim okusom.

Spletna stran za svoje delovanje in spremljanje analitike uporablja spletne piškotke. S pregledovanjem strani se strinjate z njihovo uporabo.​