Voda je ključna sestavina človeškega telesa. Ima pomembno vlogo pri uravnavanju telesne temperature, preko krvi oskrbuje celice s hranili in kisikom, odplavlja odpadne snovi, nahaja se v prebavnih, sklepnih in drugih telesnih tekočinah, poleg tega pa tudi varuje organe in vezivna tkiva.

Evropska agencija za varnost hrane (EFSA) je izdala natančna priporočila, koliko vode mora posameznik spiti glede na starost. Dnevni vnos pa seveda ni odvisen le od starosti posameznika, pač pa tudi od drugih objektivnih dejavnikov (bolezen, letni čas, telesna aktivnost …), katere moramo ob tem upoštevati.

EFSA je določila povprečen dnevni vnos vode za vse starostne kategorije (dojenčki, otroci, mladostniki in odrasli). Referenčne vrednosti skupnega vnosa vode pa ne vključujejo zgolj pitja vode, pač pa vseh vrst pijač in tudi vode, ki jo zaužijemo s hrano. Priporočeni dnevni vnosi vode veljajo za razmere, kjer prevladujejo zmerne podnebne temperature in se priporočajo posameznikom z zmerno telesno aktivnostjo.

Dehidracija se lahko pojavi pri zdravih in bolnih ljudeh. Preverite, kakšne posledice ima za človeški organizem in zakaj dehidracija lahko vodi v nastanek bolezni.

Priporočen dnevni vnos vode

Po priporočilih NIJZ naj bi zdravi, povprečno aktivni odrasli, popili od 2 do 2,5 litra tekočine, kar, kot rečeno, vključuje tudi količino vode, ki jo zaužijemo s hrano. Priporočila NIJZ se torej skladajo s priporočili Evropske agencije za varnost hrane (EFSA), ki pa je precej natančno določila tudi starostne meje, pa tudi potrebe po vodi glede na spol.

Koliko vode dnevno morajo zaužiti dojenčki

EFSA ocenjuje, da je povprečni vnos vode za dojenčke naslednji.

  • Za dojenčke do 6 mesecev starosti se priporoča 100–190 ml na kg telesne teže na dan.
  • Za dojenčke, stare 6–12 mesecev, se priporoča skupni vnos vode 0,8–1 l na dan.
  • Za otroke v 2. letu starosti je EFSA z interpolacijo določila ustrezen vnos vode, ki znaša 1,1–1,2 l na dan, saj podatki o vnosu niso na voljo.

Priporočen dnevni vnos vode za otroke

  • Dečki in deklice, stari od 2 do 3 let: 1,3 l na dan.
  • Dečki in deklice, stari od 4 do 8 let; 1,6 l na dan.
  • Deklice, stare od 9 do 13 let; 1,9 l na dan.
  • Dečki, stari od 9 do 13 let; 2,1 l na dan.

Priporočen dnevni vnos vode za mladostnike, stare 14 let ali več

Mladostniki se glede priporočil dnevnega vnosa vode štejejo za odrasle.

Zakaj je voda vir zdravja in koliko vode je potrebno dnevno popiti? Več v članku Zakaj je pitje vode pomembno za zdravje.

Priporočen dnevni vnos vode za odrasle

EFSA za odrasle ženske in moške priporoča naslednji dnevni vnos.

  • Ženske 2 l na dan.
  • Moški 2,5 l na dan.

Priporočen dnevni vnos vode za nosečnice

Za nosečnice EFSA priporoča enak vnos vode kot pri nenosečih ženskah, plus dodatnega 0,3 l sorazmerno s povečanjem teže in dodatnega vnosa energije (hrana).

Priporočen dnevni vnos vode za doječe ženske

Za doječe ženske pa EFSA priporoča približno 0,7 l na dan več od povprečnega vnosa nedoječih žensk, predvsem zaradi izgube vode na račun tvorjenja materinega mleka.

Priporočen dnevni vnos vode za starostnike

Za starostnike se priporoča enak povprečni dnevni vnos kot za odrasle.

Viri

Scientific Opinion on Dietary Reference Values for water, European Food Safety Authority (EFSA), EFSA Journal, Vol. 8, št. 3, 2010. Dosegljivo https://efsa.onlinelibrary.wiley.com/
doi/epdf/10.2903/j.efsa.2010.1459
.