Tara Zupančič, TRICIKEL: “Včasih smo bolj art, včasih bolj pop, včasih oboje.”

Spoznajte ustvarjalno ekipo TRICIKLA, ki odsluženim materialom podarja novo, tretje življenje.

Zgodba TRICIKLA je na videz enostavna in praktična. Odsluženim oglaševalskim in tiskarskim materialom, ki bi najverjetneje končali na odpadu ali vsaj pozabljeni v kakšnem kotu, podarjajo novo uporabno vrednost in tretje življenje. Živih barv in odbitih odtenkov vzbujajo pozornost in zanimanje s svojo urbano igrivostjo. Unikatne torbe in dodatki so v celoti ročno delo, oblikovani, reciklirani in ukrojeni pa v Sloveniji.

TRICIKEL sestavljajo tri kolesa, ekipo TRICIKLA pa tri ustvarjalne in praktične duše, ki skupaj lovijo ravnotežje med dizajnom, uporabnostjo ter družbeno odgovornostjo.

Za ta intervju sem se pogovarjal s Taro Zupančič, ki ustvarja pod umetniškim imenom Varishana, sicer pa priljubljeno voditeljico, ki v TRICIKLU poleg drugih nalog skrbi za marketing in piar.

Tara, na hitro sva se spoznala na decembrskem Art marketu v Ljubljani, kjer je imel tudi TRICIKEL svoj prostor. Uroša (še enega člana TRICIKLA, op. a.) sem vprašal »A je to tvoja partnerka?«. In mi je odvrnil: »Ne, to je Tara.« Pojma nisem imel, sem pa kmalu izvedel, kdo je Tara. (smeh) Najbrž se ti danes redko zgodi, da te ljudje na ulici ne prepoznajo?

(smeh) Zanimivo, da so mi že velikokrat rekli, da sem podobna Uroševi Alenki. V resnici sploh ne vem točno, kdo me prepozna in kdo ne. Nekako se s tem ne obremenjujem, je pa zelo lepo, če se ti kdo zaradi tega nasmehne, če se kak otroček želi fotografirat z mano. Lep občutek.

Ne dvomim. Povej mi kaj več o zgodbi TRICIKLA. Dejansko so vsi materiali bolj ali manj namenjeni odpisu, ekipa TRICIKLA jih reši in iz njih napravite torbe in dodatke. Vaš slogan je: Fine reči iz skoraj smeti.

TRICIKEL od leta 2017 poganjata Izo in Uroš, v lanskem letu pa sem se jima pridružila še jaz. Izdelki lokalne upcycle blagovne znamke TRICIKEL so narejeni iz odpadnih materialov, ki so pristali (ali pa bi pristali) na smetišču. Do sedaj smo razvili že kar lepo število različnih izdelkov – od denarnic, torbic, cekarjev pa vse do nahrbtnikov in etuijev za prenosnike. Na podlagi izkušenj uporabnikov izdelke stalno dodelujemo in se jih trudimo izboljšati, hkrati pa dodajamo nove, npr. kmalu bomo predstavili dva nova nahrbtnika.

Tiskani reklamni transparenti namreč v večini primerov služijo namenu le kratek čas – kot ozadja na tiskovnih konferencah le slabe pol ure. V tiskarskem procesu del materiala tako ne more biti izkoriščen, ker stranke nimajo časa čakati, da se tiskarska forma racionalno zapolni, saj večinoma hitijo in naročajo iz danes na jutri, na ta način pa zopet nastane neizkoriščen odpadek. In teh odpadkov smo mi zelo veseli. (nasmeh)

Pri TRICIKLU uporabljamo tudi kamionske cerade, ki so še boljši material za izdelavo torb. Ko se kroji velika kamionska ponjava, ostanejo od osnovne role materiala uporabne pasice, ki so premajhne za uporabo v tej panogi, a dovolj velike, da se uporabijo kako drugače in ne le vržejo v smeti. Enaka pravila veljajo v dežnikarstvu, tudi tam dobimo material za izdelavo trajnostnih nakupovalnih vrečk.

Za materiale se najbrž dogovorite vnaprej?

Ja, to je zdaj že kar utečena praksa. Materiale pridobivamo predvsem v zainteresiranih delavnicah različnih panog, še preden postanejo »smeti«. Operemo in očistimo jih v domači garaži. Materiale, ki so za to primerni, operemo v stroju (jadro, tekstil za zastave, dežnike, avtomobilske varnostne pasove …). Različne PVC ponjave pa vržemo na mizo, pripravimo krtače in čistila, natočimo vodo in zavihamo rokave. Šele nato se ustvarjanje naših unikatnih izdelkov prične. Očiščene materiale v garaži prirezujemo po krojih in odpeljemo v šivanje.

Kot si že omenila, vaš način dela je upcycling oz. kreativna ponovna uporaba (kreativno recikliranje). Gre za proces preoblikovanja odpadnih materialov, stranskih proizvodov ali neuporabnih izdelkov v nove materiale ali izdelke boljše kakovosti. Na ta način materialom podaljšate življenjsko dobo in dajete novo, uporabno vrednost izdelkom.

Res je. Ostanki v proizvodnem procesu nastajajo v različnih panogah. Potrošniška kultura, preskakovanje časa in manko trajnostnega razmišljanja proizvedejo ogromne količine odpadkov. Mi se trudimo te ostanke rešiti, preden postanejo smeti in jih nadgraditi v uporabne izdelke, jih osmisliti. Če je izdelek uporaben, bo njegov novi lastnik z malce naše pomoči »odpadku« spisal novo življenjsko zgodbo.

V času potrošniških nesmislov se trudimo delovati odgovorno do okolja in družbe. TRICIKEL je povezovalni projekt, saj je v njem do sedaj sodelovalo veliko posameznikov in podjetij iz različnih dejavnosti. Vsak doda nekaj svojega v mozaik oz. bolje rečeno v trajnostni izdelek. Na tem mestu ne smemo pozabiti na uporabnike naših izdelkov, ki tudi dodajo pomemben del k zgodbi z odgovorno potrošnjo in uporabo.

Če se za trenutek vrneva na materiale. Od vseh rešenih materialov me je najbolj navdušila domišljena uporaba avtomobilskih varnostnih pasov, ki postanejo ročke za nošenje torb, naramnice za nahrbtnike ali trakovi za naramne torbe. Vam jih uspe rešiti dovolj?

Da se nabere primerna količina vozil, pod, med in na katerih se plaziš, ko »nabiraš« pasove, traja približno 2 meseca. Tako kot drugih izdelkov, je tudi »pleha« vedno več, zato ni problem dobiti pasove, le pravi trenutek moraš ujeti. V lanskem letu smo imeli smolo, da smo trikrat zapored prišli na odpad dan po prešanju nakopičenih avtomobilov, kar pomeni, da smo bili skoraj pol leta brez pasov. Sedaj nas na odpadu že poznajo, pokličemo in nam prijazno povejo, kdaj je planirano prešanje. Letos smo trend obrnili in prišli že dvakrat dan pred prešanjem. (smeh)

Glede na to, da delate z materiali, ki so odslužili svojemu namenu – torej ne morete vnaprej določiti njihove osnovne barve, vzorcev, dimenzij – me zanima, kako rešujete ali usklajujete barvno paleto vaših produktov? Najbrž je tudi to eden od razlogov, da je TRICIKEL tako igriv, barvit?

Ja, smo zelo pisani. (smeh) Barv se ne branimo oz. se jih niti ne moremo, saj barvno paleto določajo kar barve in vzorci odpadnih materialov samih. Mi pa jih nato kombiniramo med seboj. Tako kot ima vsak svoje najljubše barve, so enim bolj všeč umirjene, skladne kombinacije, drugim bolj drzne, divje.

Z barvami odpadkov in njihovimi kombinacijami se poskušamo dotakniti vseh. Včasih smo zato bolj art, včasih bolj pop, včasih oboje. (nasmešek). Je pa vsak izdelek svoj unikat, malo je verjetno, da se izrez vzorca in barvna kombinacija ponovita. Seveda pa je drugače pri potisku odpadnih materialov, tam je linija bolj »določena«.

TRICIKEL je s tvojim prihodom dobil še linijo Varishana, ki je tvoja blagovna znamka, kjer pa se na te iste materiale dotiskajo tvoji potiski.

Ja, na odpadni material natisnemo vzorce, ki jih dizajniram jaz. Jih pa tiskamo v različnih velikostih in so kroji izrezani naključno, tako da je vsak izdelek unikat. Moj stil je nekoliko poseben, precej abstrakten, rada imam barve in vijuge. Moja inspiracija so trenutki in življenje samo, zato je tudi ena izmed linij imenovana Lovilci trenutkov. Tisti drugi, ki pa spominjajo na svobodo, morje, surfanje in sol v zraku, pa so dobili ime Lovilci vetrov. Vsako pomlad in jesen pa linija dobi nove vzorce, z novimi barvami.

Preberite tudi intervju z Marjeto Hribar, ki pod znamko KUOLMi ustvarja modni nakit iz premoga.

Na Extraveganzi vas čaka tudi intervju z Mateo Benedetti, slovensko modno oblikovalko, ki ustvarja prestižno ekološko znamko.

Tara, pomembno se mi zdi poudariti, da TRICIKEL povezuje različne ljudi, različnih zanimanj in znanj, in je hkrati družbeno odgovoren. Izdelki so dokončno zašiti v invalidskem podjetju Centerkontura, kamor dostavite že ukrojene kose.

TRICIKEL se tudi pri izbiri partnerjev trudi biti odgovoren, skozi čas smo sodelovali z različnimi šivalnicami iz varstveno delovnih centrov. Najbolje smo se ujeli z ekipo iz invalidskega podjetja Centerkontura, ki zaposluje invalide, vključene v program zaposlitvene rehabilitacije in program socialne vključenosti.

Z njimi tudi skupaj snujemo nove izdelke in spoznavamo karakteristike materialov pri izdelavi. Dobro sodelujemo, se prilagajamo drug drugemu in se skupaj učimo.

Slišim, da čaka TRICIKEL v bližnji prihodnosti še en projekt oz. sodelovanje?

Ja, TRICIKEL zanimajo zgodbe z dodano družbeno odgovorno vrednostjo in različni projekti, zato smo ves čas na preži.

Prav kmalu se bo zgodil tudi Festival Milojka in Pavla – Festival drugačne (ne)kulture, s katerim sodelujemo, ki se bo konec tega meseca (31.5.) odvil na Vodnikovi domačiji. Imeli se bomo super, zato vabim tudi bralce Extraveganze, da nas obiščejo.

Tara, hvala ti! Hvala pa tudi moškemu delu ekipe TRICIKLA Urošu in Izotu, da ste si vzeli čas za Extraveganzo. Krasno zgodbo ustvarjate, s super izdelki, ki mogoče še prav posebej kličejo v teh toplih, pomladno-poletnih dneh. Če ne prej, se vidimo na Festivalu drugačne kulture, tebi pa želim mnogo ustvarjalnih ur pred tv kamerami.

Fotografije: Foto Kaja Brezočnik-Zmajevska, osebni arhiv.

Delite objavo s prijatelji

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on email
Email

Odkrijte podobne objave

EXTRA NOVICE

Vam je všeč objava?

Prijavite se na extra novice in prejmite ekskluzivno vsebino za bralce z dobrim okusom.

Več o avtorju

Sodelujte in napišite svoj komentar.

Živjo. To je extraveganza.

Spletni portal za bralce z dobrim okusom.

Spletna stran za svoje delovanje in spremljanje analitike uporablja spletne piškotke. S pregledovanjem strani se strinjate z njihovo uporabo.​