Večina nas z veliko naklonjenostjo gleda za mladimi mamicami in očki, kako se družijo v parkih s svojimi otroki in ko odgovarjajo na najbolj nore domislice najmlajših radovednežev. Nekoliko manj naklonjenosti pa čutimo do tistih mamic ali očkov, ki med potiskanjem vozička ves čas brkljajo po telefonu in namesto prisotnosti svojim malčkom ponujajo odsotnost.

Otrok ne glede na to, ali v vozičku spi, čuti vašo prisotnost in povezanost. Tako kot čuti napetost in nelagodje, ko sta partnerja na robu prepira. Njun medsebojni prezir ali naklonjenost in ljubezen. Prav tako pa bo vaš otrok čutil posledice, če ga boste v razvijajoči se fazi odraščanja neposredno izpostavljali elektronskim napravam in neprimernim spletnim vsebinam.

Previdno pri uporabi elektronskih naprav in spletnih vsebin

O previdnosti pri uporabi elektronskih naprav pri otrocih in mladostnikih smo na Extraveganzi že pisali, ko smo predstavili priporočila Ameriškega združenja pediatrov. Ti so kritični do pretirane uporabe elektronskih naprav, še posebej v prvih letih življenja, saj otrokom škodujejo v razvoju.

Kaj pravijo strokovnjaki? Preverite, do katerega leta NI priporočeno otroke izpostavljati elektronskim napravam in kako jim predstaviti vsebine.

Tudi na Zdravniški zbornici Slovenije so v sodelovanju s strokovnjaki končno predstavili smernice za uporabo zaslonov pri otrocih in mladostnikih. Slovenski pediatri namreč že pri dve- in triletnikih opažajo znake pretirane uporabe elektronskih naprav. Posebej izstopajo prav predšolski otroci, ki imajo zaradi neprimerne uporabe zaslonov in spletnih vsebin odstopanja že zgodaj v razvoju.

Znano je, da igra, telesna aktivnost in raziskovanje okolja vplivajo pozitivno na razvoj otroka. Otroci preko elektronskih naprav sprejemajo odločno premalo dražljajev, ki so ključni za njihov normalen razvoj. Gibanje in živa interakcija s prijatelji, igra in razumevanje svoje vloge, so za otroke in njihov razvoj zelo pomembni.

(Ne)pravilna raba spletnih vsebin

Splet ponuja izjemne možnosti učenja. Uporaba spletnih vsebin oz. elektronskih naprav NI nujno slaba, če znajo starši v najzgodnejših letih pravilno dozirati izpostavljenost otrok elektronskim napravam. In pravilno izbirati spletne vsebine, aplikacije ter uporabo družbenih omrežij.

V kasnejših obdobjih razvoja lahko ob pravilni rabi spletne vsebine, aplikacije in orodja pomenijo tudi kvalitativen preskok med tistimi mladimi, ki znajo v svoj prid izkoristiti znanje in priložnosti, ki jih vsebine elektronskih naprav ponujajo.

Otrokom lahko uporaba spletnih vsebin in aplikacij pomaga pri:

  1. Učenju in bogatenju besednega zaklada maternega jezika.
  2. Učenju tujih jezikov.
  3. Učenju programiranja v različnih programskih jezikih.
  4. Kreativnem reševanju problemov.
  5. Vztrajnosti, ustvarjalnosti in svobodi izražanja.
  6. Razvoju podjetniškega potenciala in razvijanju idej.
  7. Sporazumevanju, sodelovanju in pridobivanju novih izkušenj.

Preverite tudi, koliko spanja potrebuje vaš otrok za normalen razvoj. Strokovnjaki opozarjajo, da ima premalo spanja lahko resne posledice za zdravje otrok.

Prav načini, kako mladi uporabljajo vsebine, ki jih najdejo na svetovnem spletu, pa kažejo, da se med mladimi pojavljajo vedno večje razlike. S pravilno uporabo in izbiranjem vsebin lahko mladi na eni strani širijo obzorja, pridobivajo nova znanja in veščine ter krepijo socialni kapital, medtem ko na drugi strani nepravilna raba vsebin povzroča naraščajoč negativen vpliv na samopodobo otrok in več čustvenega nelagodja ter pomanjkanje ciljne naravnanosti.

Zasvojenost s svetovnim spletom in video igricami

Pretirana in tvegana raba vsebin s svetovnega spleta se lahko kaže tudi v zasvojenosti. Pri otrocih z razvojno-nevrološkimi motnjami (hiperaktivnost, avtizem) je verjetnost pojava zasvojenosti večja. Tudi pri otrocih, ki so socialno izključeni, ali pri otrocih, ki so introvertirani, umaknjeni vase in čustveno prizadeti. V teh primerih je verjetnost pojava zasvojenosti večja.

Ko začnejo otroci svoje navade in obveznosti prilagajati vsebinam s svetovnega spleta ali video igricam, so to že prvi znaki, ki lahko pomenijo odvisnost.

Zasvojenost z vsebinami svetovnega spleta ali video igricami vodi v:

  1. Poslabšanje in pomanjkanje spanja.
  2. Težave z ločevanjem stvarnosti od prirejenih, neresničnih vsebin.
  3. Slabši učni uspeh in nedružabnost.
  4. Zmanjšane kognitivne sposobnosti in motnje pozornosti.
  5. Poglabljanje čustvenega neravnovesja in vznik fizičnega nasilja.
  6. Pojav zdravstvenih težav.

Kaj priporočajo strokovnjaki?

Pretirana in nepravilna uporaba elektronskih naprav in video iger je odraz skrbnosti in zgleda, ki ga ponujamo starši. Če starši v prostih, družinskih trenutkih svoj čas preživljajo na spletu, potem je večja verjetnost, da bodo otroci sledili zgledu. Navsezadnje, mnogi starši »umirjajo« ali zaposlujejo svoje otroke na način, da jim v roke porinejo svoje telefone. Ne samo, da je to z vzgojnega vidika neprimerno, na ta način lahko svojim otrokom celo škodujejo.

Otrokom bodite zgled, zato ne zapravljate časa za brkljanje po telefonu. Dragocene trenutke izkoristite za družino in skupno preživljanje časa.

Strokovnjaki opozarjajo, da ni težava v sami uporabi vsebin, pač pa v neustrezni, prepogosti uporabi in nepravi izbiri vsebin, ki jih ponujajo elektronske naprave.

  1. Izkoriščajte družinske trenutke za igro, pogovor in druženje.
  2. Več časa preživljajte na svežem zraku, manj pa v zaprtih prostorih in pred zasloni.
  3. Določite jasne meje in pravila uporabe elektronskih naprav. Naj bo jasno, kdaj je uporaba zaslonov doma prepovedana.
  4. Priporočeno je digitalno in medijsko opismenjevanje ter učenje spletne etike.
  5. Pametno prepletajte razvedrilne vsebine z edukativnimi. Osmislite čas, ki ga otroci preživijo pred zasloni.
  6. Izbirajte kvalitetne vsebine na elektronskih napravah, kjer bodo otroci poleg učenja tudi aktivni soudeleženci pri snovanju svojih idej.
  7. Vsebine naj bodo namenjene učenju, spoznavanju in odkrivanju možnosti, kar otroke pripravi na realnost sveta, v katerem živijo.
  8. Mlajši otroci se težje učijo prek zaslonov, zato je zanje primernejša in nujna živa interakcija z okoljem in ljudmi.
  9. Pogovarjajte se o pasteh spleta in razložite jim funkcijo družbenih omrežij. Ta naj bodo dovoljena šele v kasnejših, zrelejših najstniških letih.