Telo je v stanju dehidracije, ko raven tekočine pade do ravni, ko organi in telesne funkcije ne morejo več normalno delovati. Priporočena količina vode, ki jo moramo vsakodnevno popiti, je odvisna od spola, starosti, letnega časa, zdravstvenega stanja, telesne (ne)aktivnosti … Več vode kot izgubi telo (med delom, aktivnostjo, spanjem …), več jo mora nadomestiti.

Ko smo bolni (bruhanje, driska, povišana temperatura) moramo biti še posebej pazljivi, saj omenjeni simptomi povzročajo dehidracijo.

Vrste dehidracije

Ločimo akutno dehidracijo, ki nastane denimo med intenzivno telesno aktivnostjo ali pri driski, in pa kronično dehidracijo, ki nastane zaradi nezadostnega vnosa izgubljene tekočine v daljšem časovnem obdobju. Dehidracija je lahko blaga, zmerna ali huda. Huda dehidracija lahko vodi v smrt.

Hidracija telesa je izjemno pomembna za normalno in optimalno ohranjanje zdravja. Pijte več (izvirske) vode in manj sladkanih sokov, kave, alkohola ...

Če telo ne dobi zadosti vode, se zmanjša volumen krvi, kar vpliva na zmanjšano oskrbo tkiv (možganov, mišic) s kisikom in hranili. Pomembno je, da znamo prepoznati pomanjkanje vode v organizmu. Če tega iz kakršnega koli razloga ne znamo (več o prepoznavanju simptomov v nadaljevanju), pa se lahko vedno zanesemo na telo.

Bolj kot telesu primanjkuje vode, manjše so količine urina in redkeje odvajamo vodo. Če je urin pri odvajanju temnejši (temno rumen ali rumeno rjav), pa je to že jasen znak, da nam primanjkuje vode in da jo moramo zaužiti.

Veste, koliko vode dnevno morajo spiti dojenčki, otroci, odrasli ali starostniki? Preverite priporočila Evropske agencije za varnost hrane!

Kako vem, da sem dehidriran?

Dehidracija se pojavi, ko telo izgubi več tekočine, kot jo vnesemo v telo. Blago obliko dehidracije lahko običajno odpravimo preprosto s pitjem dovoljšne količine vode. Vzdržljivostni športniki pa morajo poleg vode nadomestiti tudi elektrolite, ki se izgubijo z znojenjem (predvsem sol in minerali).

Indikatorjev, da v telesu primanjkuje vode, je več. Lahko se ravnate po občutku, saj svoje telo tudi najbolj poznate, ali po prvih simptomih, ki so običajno:

  • žeja in suha usta,
  • glavobol,
  • nezbranost ali zmedenost,
  • mišična šibkost ali
  • temnejši urin.

Dobro je vedeti, da se lahko dehidracija pri starejših odraslih pojavi, ne da bi posameznik čutil žejo. Zato je zelo pomembno, da ritual pitja vode že danes vnesemo v svoj vsakdan, saj bo starost bolj ali manj dočakala večina nas. Po ugotovitvah znanstvenikov ima kar do 30 % starostnikov težave z dehidracijo, kar vodi v nastanek bolezni in prezgodnjo smrt.

Voda je eden najpomembnejših elementov v našem telesu in je tesno povezana z zdravjem. Preverite, zakaj je pitje vode tako pomembno za zdravje!

Občutek žeje se običajno pri mlajših in odraslih pojavi, ko v telesu nastane približno 1 % izsušitev. Huda dehidracija (izguba od 10–15 % vode v telesu) pa lahko prinaša skrajne oblike zgoraj naštetih simptomov, pa tudi bolj »usodne«:

  • pomanjkanje znojenja,
  • povišana telesna temperatura,
  • upadla in suha koža,
  • nizek krvni tlak in povečan srčni utrip,
  • delirij ali celo nezavest.

Katere so funkcije vode v telesu

Voda sestavlja od 60–70 % človeškega telesa in je sestavni del organov, tkiv, mišic in kosti. Brez vode bi naše telo usahnilo in umrlo, saj je celoten organizem odvisen od zadostne količine vode v telesu. Med drugim:

  • sodeluje pri uravnavanju telesne temperature,
  • preko krvi oskrbuje celice s hranili in kisikom,
  • odplavlja odpadne snovi,
  • skrbi za nemoteno delovanje prebave,
  • varuje organe in vezivna tkiva,
  • vzdržuje ravnovesje telesnih tekočin.

Voda ima še kup drugih, pomembnih funkcij, ki pripomorejo k ohranjanju zdravja. Med drugim je ključno hranilo za življenje vsake celice, deluje kot nekakšen blažilec za možgane, hrbtenjačo in plod (v maternici), skrbi za nemoteno delovanje sklepov, saj jih »podmaže«, pomaga mišicam pri optimalnem delovanju, skrbi za lep in svež videz kože …

Poznate zdravilne učinke vode? Spoznajte bogato zgodovino vodne terapije v medicini, ki so jo že stoletja pred nami prakticirale različne kulture.

Zadostna hidracija telesa je zato ključna za normalno delovanje organizma, za ohranjanje zdravja in dobrega počutja. Poleg vsega naštetega pa študije kažejo, da uživanje zadostnih količin vode dolgoročno prinaša pozitivne učinke, saj voda zmanjšuje tveganje za nastanek bolezni.

Še en velik razlog torej, da si privoščite kozarec vode.

Viri

Za dobro fizično in psihično delovanje telesa je potreben zadosten vnos tekočin, NIJZ, 15. julij 2016, https://www.nijz.si/sl/dehidracija.

Človeško telo in voda, NIJZ, 2. december 2015, https://www.nijz.si/sl/clovesko-telo-in-voda.

Lee Hooper, Diane Bunn idr., Water-loss dehydration and aging, Mechanisms of Ageing and Development, Vol. 136–137, marec–april 2014, str. 50–58. https://www.sciencedirect.com/

science/article/abs/pii/S00
47637413001280.